Marlon_Jonsson Postad 14 augusti 2009 Postad 14 augusti 2009 Hejsan, Jag har slagit till på mina första DV-camcorder som spelar in på DV-band. Jag har sökt runt ett tag men blir mer och mer förvirrad, kanske kan någon av er hjälpa mig få svar på de frågor jag har. Kameran jag har köpt är en Sony dcr PDX10 (gammal men jag fick den för ett bra pris). PDX10 kan som bekant filma i aekta 16:9-format. (US-keyboard, fattar inte hur man aendrar...) Vilka "capture settings" bor jag vaelja vid "log and capture" av materialet om jag filmat i PAL 16:9-format? For att slippa slita pa kameran varje gang jag vill utfora en "log and capture" kan en extern bandspelare som kan kopplas till datorn via firewire, vad kallas dessa apparater? MVH Marlon Jonsson 0 Citera
Team_fagott Postad 14 augusti 2009 Postad 14 augusti 2009 Kallas dv-bandspelare ;), kostar runt 20.000. Köp en billig dv-kamera istället som du har som bandare. 0 Citera
Kimster Postad 14 augusti 2009 Postad 14 augusti 2009 PAL Widescreen skulle kunna vara något som redigeringsprogrammet kan. Beror på du redigerar i. En extern bandspelare heter just bandspelare. Om det sen är en för DV blir det t.ex. DV-bandspelare eller DV-player/recorder på det andra språket. edit: ..wah.. pucktvåa.. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 15 augusti 2009 Författare Postad 15 augusti 2009 he he, tack så mycket. Dumförklarade mig själv rätt ordentligt. Jag kommer redigera i FCP Pro samt Adobe Premiere CS4. Jag kollade några tutorials och det såg ut att finnas en hel del olika varianter inom PAL-Widescreen att frossa bland. Tack för hjälpen MVH Marlon 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.