Danell Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 Ska filma en kortfilm med Canon 5D Mark II om ett tag och undrar ifall någon har ett smidigt och bra sätt att konvertera materialet från 30fps till 25fps? Kan man komma undan hacken som uppstår när man vanligtvis gör så? Kommer klippa i pro-res, så ge gärna exempel på tillväga sätt att gå från grovmaterialet till Pro-Res genom compressor och nånstans där på vägen gå ner till 25 fps. 0 Citera
kennethm Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 Under Windows så finns det en utmärkt modul för Avisynth till just detta: http://avisynth.org.ru/mvtools/mvtools2.html Man använder funktionen MFlowFps() och kan ändra till godtycklig ny framerate. Jag lade upp några exempel på hur det ser ut med några olika sätt att göra detta för rätt länge sedan på (om det hackar ändå så ladda ner AVI-filen, Flashspelaren är inte alltid så bra): Om kameran verkligen spelar in i 30 och inte 29.97 så blir förhållandet exakt samma som i exemplet där var 5:e ruta alltså ska bort. MVTools kör alltså med äkta rörelseestimering och flyttar omkring det som rör sig i bilden till där dom borde befinna sig efter ovandlingen. Var 5:e ruta försvinner och tre av dom resterande flyttas i tid så att (i exemplet) både panoreringen och bilen som åker blir utan några hopp. Jag brukar bara rendera ut till lämplig lossless codec i AVIer men hur man ska få över det till Pro Res har jag ingen aning om... Jag kan lägga upp ett litet Avisynth-skript för det här men du behöver förstås ha Avisynth rullande med codecs och så för att kunna använda det... 0 Citera
Norbert Postad 13 augusti 2009 Postad 13 augusti 2009 30fps -> 24fps i compressor, som borde fungera på samma sätt för 25fps: http://exposureroom.com/members/philipbloom.aspx/assets/7cf37ee1a4df4cf38029768ecc527e3d/ 0 Citera
Danell Postad 13 augusti 2009 Författare Postad 13 augusti 2009 Toppen! Det hjälpte mycket! tack! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.