Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har nu försökt få igång med capture via usb kabel mellan videokamera och datorn utan några framgång, då upptäckte jag att man måste väl ha en

I-link kabel som gör att det fungerar...Och jag vill använda firewall kontakt i datorn, men ifrån kameran, vilket ska jag använda kabel kontakt??

Hdmi-c eller ?? Är det någon som vet?

Postad

Om det står att du ska använda i.Link 1394 så betyder det Firewire. (Sony tycker det är roligt att döpa om saker till humbug)

Till datorn ska kontakten se ut såhär:

http://www.cablek.com/client_file/upload/image/firewire-6_pin.jpg

Till kameran ska kontakten se ut såhär:

http://www.cablek.com/client_file/upload/image/firewire_4_pin.jpg

Postad

I våra bärbara datorer har vi uttag för den nedre kontakttypen, i vår stationära dator har vi uttag för övre kontakttypen.

Så tänk på att fw-kablar kan vara lite olika beroende på behovet.

Postad
Om det står att du ska använda i.Link 1394 så betyder det Firewire. (Sony tycker det är roligt att döpa om saker till humbug)

Till datorn ska kontakten se ut såhär:

http://www.cablek.com/client_file/upload/image/firewire-6_pin.jpg

Till kameran ska kontakten se ut såhär:

http://www.cablek.com/client_file/upload/image/firewire_4_pin.jpg

Okay...

Det som du visade bilden så har jag de dessa, inga problem! MEN MEN det här med

kameran HDR-XR500 har då enligt på scandinaviana photoshop ingen firewire 4 pin

utan det finns tre olika. dvs 1. AV/kontakt 2 Hdmi-c och den tredje är "nya" usb kontakt som man använder från t ex mobil till datorn dyl.

Så jag börjar nu misstänka att den är inte anpassad för Firewall kortet... Utan man får filma och sen spara in o lägga på hårddisken och därefter redigera..

Nackdel är att man inte kan se på sig själv när man filmar inne i studion bland annat Chroma key.. Kanske får man byta kameran?? Rekommendation mottages tacksamt!

Postad
I våra bärbara datorer har vi uttag för den nedre kontakttypen, i vår stationära dator har vi uttag för övre kontakttypen.

Så tänk på att fw-kablar kan vara lite olika beroende på behovet.

Hupp, helt sant. Jag är van vid Mac-laptops och där är det alltid fullsize-kontakter som gäller. Det är helt sant dock att vissa PC-laptops kör med mini-varianten på datorn också.

utan det finns tre olika. dvs 1. AV/kontakt 2 Hdmi-c och den tredje är "nya" usb kontakt som man använder från t ex mobil till datorn dyl.

Aha, men din kamera kanske inte ens har firewire då, då borde det vara USB som gäller (oftast på hårddisk/minneskortskameror). Det kan ju vara så att kamerans port är död också...

Postad

Aha, men din kamera kanske inte ens har firewire då, då borde det vara USB som gäller (oftast på hårddisk/minneskortskameror). Det kan ju vara så att kamerans port är död också...

Nu har man hoppat in i nätets djungeln kring kablarnas och kontakternas värld, letat efter

någon eller några lösningar... Nästan omjöligt, det finns annan lösning dvs köper en ny adapter som kan överföra via hdmi in till VGA men inte säker att det fungerar om jag nu

vill använda capture så förmodligen ska det gälla ett etablerad kontakt med firewallkort.

Ja,så nu får man återgå till gamla kameran eller söka efter en kameran som kan hantera med firewall för det här kameran som jag nu har idag fungerar inte så bra...

Tack för hjälpen ialla fall..

Postad

Jag är ganska säker på att du inte får någon timecode över HDMI->VGA-prylen.

(Förresten måste jag poängtera att det heter "firewire", inte "firewall", det är något helt annat.)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...