Gå till innehåll

Dator i olika stromspanningar


chrisal

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tog med min redigeringsdator till USA (stationar) och undrar om nagon har vet ifall jag kan koppla in den i vaggen utan att nataggregatet ryker? Det brukar ju vara en liten rod switch pa baksidan for dessa andamal men min dator har inte det. Jag personligen antar att den kan stalla om sjalv, men ville bara hora med nagon kunnig forst.

 

Hoppas att nagon vet om det borde vara ok :)

 

 

 

MVH

Christoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns nog ingen risk att nätagget ryker snarare får du väl för lite ström och datorn går inte igång. USA-110volt, Sverige-220volt. Det du behöver är en adapter. Finns på Claes Ohlson i Sverige för en hundring. Så om du letar upp jänkarnas motsvarighet till Claes Ohlson så har de säkert nåt liknande. De kanske har ett svenskt tangentbord också. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan funka utan transformator. Kolla hur nätaggregatet är märkt (är det inuti datorn så får du öppna och titta efter). På modernare datorer funkar det ofta med både 115 V som i USA och 230 V som i Sverige men för att veta säkert måste man kolla märkningarna på nätaggregatets märkskylt. Du kommer också att behöva en nätkabel anpassad för de amerikanska vägguttagen men det bör väl gå lättast att köpa på plats i USA.

 

Du har rätt i att det kan finnas en omkopplare (ofta en röd switch) men det är inte så vanligt numera då de moderna switchade nätaggen som sagt ofta klara stort spänningsintervall.

 

Jag minns när jag på 90-talet fick en dator skickad från en kund i USA som jag skulle använda på jobbet. Varken kunden eller jag tänkte på att ställa om omkopplaren till 230 V och vad som hände när jag kopplade 230 V med omkopplaren på 115 V var att det blev en ordentlig smäll och det kom rök ur nätagget. Efter närmare undersökning så hade två stora kondensatorer exploderat inuti nätagget, de såg ut som kantareller ungefär, d.v.s. utfläkta i toppen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...