Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Till den som kanske kan hjälpa mig.

Jag köpte en billig (2.800:-sek) Panasonic videokamera på semestern (USA). Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna ta några sekvenser och redigera dessa när jag kom hem. Men nu sitter jag besviken och försöker få in de tagna sekvenserna i något redigeringsprogram. Jag har Adobes Premiere pro att tillgå, men här är det stopp. Moviemaker som finns som medskick på min dator (XP) gillar heller inte mina sekvenser. Jag har ocskå några andra program som jag köpt via nätet "Uled" för att nämna något. Jag har oxå en version "Final Cut" i min Mac. Men ingen gillar detta format "MOI". Skulle gärna vilja ha över sekvenserna till "AVI" om det går? Eller något format som Premiere Pro känner av eller gillar ;)

Mvh

\\ Roppe

Ps

Jag har blivit erbjuden en massa program som tydligen kan avhjälpa mitt problem. Men jag litar inte helt till deras erbjudanden, för först säger de att man skall få en "Gratis version" att pröva med, men den versionen fungerar inte på mina sekvenser. :(

Ds

Postad

Du kan ju alltid testa att byta filändelsen till .mpg istället. Möjligen för du då in filerna i PPro - ev också utan ljud om det är ac3-kodat ljud (går att lösa det med).

/Max

Postad
Du kan ju alltid testa att byta filändelsen till .mpg istället. Möjligen för du då in filerna i PPro - ev också utan ljud om det är ac3-kodat ljud (går att lösa det med).

/Max

Tack Max. Jag har fått in sekvenserna i "mediaspelaren" men dock som du säger, det finns inget ljud. PPro vill inte kännas vid filerna.

Hade du kanske en lösning på ljudet? Å andra sidan hjälper det mig föga, när inte PPro vill hämta upp sekvenserna. Tyvärr så har jag små kunskaper i andra program som FC etc.. etc.. Känner mig lite vilsen när jag hamnar utanför PPro.

\\ Rolf

Postad

Jag skrev i forumet för ett tag sedan om Panasonics "MOL" format och hur man skall göra för att få ett annat fil format på dito "MOL-Format" Det klargjordes inte riktigt av de tips jag fick hur man skulle gå till väga. Iaf. inte om sekvenserna skulle få en Ok. kvalité.

Jag skrev till Panasonics support och fick detta fina svar; se nedan.

.mol är ett format som det medföljande programmet gör när man överför det till datorn. men i programmet kan du sen skapa en mpeg2 fil vid utbränning till DVD eller lägga det som en fil på datorn.

Moviemaker gör .mvm som sen kan omvandlas till Mpeg2 format och det gör du på följande sätt: om du kopplar en Fierwierkabel mellan dv utgången på kameran och ett

fierwirekort i datorn kan du överföra filmen i t.ex Windows Moviemaker.

Starta kameran på uppspelning och sen starta Importera i

moviemaker så fungerar det utmärkt.

för konvertering av olika filer kan man använda exempelvis Super som klarar det mesta.

men tänk på att en AVI film är som en box och det skiljer på vad man stoppar i den boxen vad gäller filmformat och olika ljudformat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...