Kaj44 Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Max H. jag tror det blir din fråga, eller någon annans? Om man vill göra en effekt i AE CS4, vilket är bäst att göra: 1. Göra klippet i den längd man har tänkt sig vid capture, när man läser in filmen i datorn, t. ex 10-20 sek långt klipp? 2. Eller kan man importera ett klipp i AE på t.ex 2 min. och klippa ut 10-15 sek för att göra effekten, eller finns det nackdelar att göra så, typ att det tar onödigt minne? 3. Att det går att skriva text i AE ser jag och har gjort, men i demon som visas, så verkar det som dom gör texten i Photoshop och importerar till AE, varför? 4. Jag märker att datorn jobbar mycket när effekterna blir över 15 - 20 sek långa, men det kanske är normalt? Många bra exempel finns hos http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/ AE CS4 är helt nytt för mig, men det skall bli kul, tror jag? Tyvärr är min Engelska rena katastrofen, men det finns bra hjälp i Google översättning! Jag vet inte om det finns någon Svensk bok om After Effekt, som t. ex. med Photoshop? 0 Citera
Max_H Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 1. Jag brukar antingen importera klippet "som det är" till AE eller klippa ut det från timeline i PPro och klistra in det i AE. 2. Spelar ingen roll alls. Det är enklare för datorn att läsa ett 2 min klipp än ett 1 timmesklipp men är det 2 minuter har jag aldrig märkt något. 3. Du kan generera text manuellt i AE eller skapa den i Photoshop - vilket är ett vanligt designflöde för många som gör rörlig grafik. Börja skapa i Photoshop eller Illustrator och importera det till AE. För att man sen ska kunna ändra texten måste man välja "Convert to editable text" (dvs konvertera Pshop-texten till AE-text). 4. AE tar normalt så mycket kraft det kan från datorn men du kan också ställa in en del i preferences. Dessutom välja att AE ska köra med multipla cpu-kärnor (Render multiple frames simultaneously) Vet faktiskt inte om det finns någon svensk bok... //Max 0 Citera
Kaj44 Postad 31 juli 2009 Författare Postad 31 juli 2009 Tack för svaret Max! Jag har "bara" Photoshop Elements 7.0, men texten kan göras även där! Att jag inte förstår samanhanget med att göra texten i Photoshop, för att sedan importera den till CS4 är ovesäntligt, det finns säkert en vettig förklaring, men man kan undra vad vitsen är att göra text i ett program och sedan importera det i ett annat när man kan göra texten direkt där man vill ha den t.ex i CS4, som jag tycker har en jättebra textfunktion med massor av effekter och colorjusteringar? Normalt görs texten i "Edius 5.11" när jag jobbar på tidslinan. Jag jobbar i ett demo av CS4, mitt riktiga kommer förhoppningsvis v.32? För övrigt redigerar jag i Edius 5.11 och har Vista 64 bit som operativsystem, och det fungerar. Edius kommer väldigt bra överens med CS4, hitintills är kanske bäst att tillägga! 0 Citera
Max_H Postad 1 augusti 2009 Postad 1 augusti 2009 Borde inte vara några problem med Edius och AE så vitt jag vet. Ett vanligt scenario för typsnitt kan vara att man ska återutnyttja grafik som från början skapats i Photoshop och sedan ska användas för video. Photoshop och AE har för övrigt inte samma "textmotor" utan texten måste konverteras från befintlig Photoshop-genererad text till AE-genererad text. I 99.9 fall av 100 syns ingen skillnad. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.