Ladiesman Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Hej Undrar om någon vet något om spec scripts för TV? Alltså, det finns ju något som heter så, men vad innebär det? Är det att om pruducenterna för en serie gillar ens manus för ett avsnitt kan köpa det utav den personen eller ge denna personen en plats som manusförfattare på programmet om de ser att man kan skriva mer än ett bra avsnitt för proframmet? Eller hur funkar det? 0 Citera
carl76 Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Spec.script för TV är precis som det låter! Som med alla andra manus så är det vem som helst fritt att skriva vad de vill! Vill du skriva manus till t.ex Terminator 5, Back to the future 4 eller Conan så är det bara att sätta igång! Dock väldigt liten chans att du får nåt för det. En stor skillnad mellan tv och långfilms manus är: I manus till en långfilm är din primära sak att sälja din story! Till en befintlig tv-serie ska du sälja in dig själv som författare! I ditt fall som skriver en episode till 2 & a half men så ska du veta att du inte behöver skicka det till Lorre eller hans bolag för han får av juridiska skäl inte läsa det! Vill du påvisa dina egenskaper som författare för han ska du skriva ett testavsnitt för en liknande serie och skicka det! Visa prov på hur duktig du är på att skriva humor och hoppas på att han kontaktar dig! Sen vet inte jag hur det läggs upp sen, ifall du skriver fortlöpande eller bara skriver enstaka avsnitt men förmodar att det är väldigt olika mellan bolag! Lycka till! 0 Citera
Ladiesman Postad 30 juli 2009 Författare Postad 30 juli 2009 Tackar för svaret. Men vad menar du med att Chuck Lorre inte får läsa det? Det är väl det som är meningen med att skriva det, eller du menar att om man skriver ett bra manus så är det ingen chans att de använder just det i deras serie? Det är bara för att visa upp? Och ska man helst skriva ett avsnitt för en annan serie än den man vill ha jobb på? Eller hur menar du? 0 Citera
carl76 Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Tackar för svaret. Men vad menar du med att Chuck Lorre inte får läsa det? Det är väl det som är meningen med att skriva det, eller du menar att om man skriver ett bra manus så är det ingen chans att de använder just det i deras serie? Det är bara för att visa upp? Och ska man helst skriva ett avsnitt för en annan serie än den man vill ha jobb på? Eller hur menar du? Om du skickar ett manus du har skrivit till Chuck Lorre och 4 mån. senare så dyker ett snarlikt avsnitt upp på tv och du har inte hört ett skit från Lorres bolag. Vad gör du då? Förmodligen så skulle du försöka stämma hans bolag för plagiat och det skulle bli tvist om vems manus som skrev först och det vet de om så därför läser de ingenting från utomstående individer vad gällande ideer eller manus till serier de själva producerar! Vill du som sagt ha hans uppmärsamhet så skriver du ett avsnitt till en likanande serie och på så sätt påvisa dina kunskaper. T.ex om jag skulle vilja skriva ett avsnitt till Fringe så skulle jag kunna skriva ett oberoende avsnitt till X-Files och på så sätt visa Abrams mina talanger! Jag tror tyvärr att detta sätt är väldigt svårt att slå sig igenom på! Tror att de flesta som skriver manus till vissa tv-serier är tillfrågade och har gjort andra manus genom åren och på så sätt fångat producenternas uppmärksamhet! 0 Citera
Ladiesman Postad 30 juli 2009 Författare Postad 30 juli 2009 Om du skickar ett manus du har skrivit till Chuck Lorre och 4 mån. senare så dyker ett snarlikt avsnitt upp på tv och du har inte hört ett skit från Lorres bolag. Vad gör du då? Förmodligen så skulle du försöka stämma hans bolag för plagiat och det skulle bli tvist om vems manus som skrev först och det vet de om så därför läser de ingenting från utomstående individer vad gällande ideer eller manus till serier de själva producerar! Vill du som sagt ha hans uppmärsamhet så skriver du ett avsnitt till en likanande serie och på så sätt påvisa dina kunskaper. T.ex om jag skulle vilja skriva ett avsnitt till Fringe så skulle jag kunna skriva ett oberoende avsnitt till X-Files och på så sätt visa Abrams mina talanger! Jag tror tyvärr att detta sätt är väldigt svårt att slå sig igenom på! Tror att de flesta som skriver manus till vissa tv-serier är tillfrågade och har gjort andra manus genom åren och på så sätt fångat producenternas uppmärksamhet! Ja okej, fast hur börjar de flesta tv-författarna sina karriärer? :P 0 Citera
Mega99 Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Ja okej, fast hur börjar de flesta tv-författarna sina karriärer? :P Som alla andra i branschen. De tar jobb som springpojke eller vad som helst, och sedan arbetar sig upp för att komma i position för att lägga fram idéer, manus eller liknande. Det händer ju inte ofta att någon bara anställs utifrån ett manus bara sådär - Oftast har ju författarna en relation med producenten där denne kan lita på den andre att leverera. Hela serien byggs ju ovanpå författaren. Bara kom in i branschen, skriv på fritiden och vänta tills du är i position att lägga fram det. Vi ser ju många kända skådespelare som helt plötsligt skriver och regisserar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.