Gå till innehåll

Teknisk information/förklaring


kalle112

Recommended Posts

På senaste tiden har jag börjat läsa lite grann om bl.a. frame rate, fields, deinterlacing etc. Ju mer jag läser om det, detso mer förvirrad känner jag mig eftersom artiklarna jag läst är skrivna av många olika människor och de förklarar inte saker jätte lätt direkt.

 

Det jag undrar är ifall någon känner till någon bra sida alternativt någon bok eller liknande som tar och reder ut den här djungeln. Det jag vill lära mig är hur jag ska sköta det tekniska stadiet från videokameran till datorn och från datorn till TVn och webben o.s.v.

 

Saker jag känner mig riktigt osäker på är exportering, format, fields, framerate, interlacing/deinterlacing. Jag vill helt enkelt veta hur jag ska göra när jag skapar film. I vilken ordning ska man t.ex. deinterlace och skapa visuella effekter och hur gör man när man ska exportera till flera format.

 

Som jag sa - känns som att jag hamnat i en djungel! Snälla, snälla, kan någon vänlig skäl vägleda eller hjälpa mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan hålla med dig, det är en djungel!

Nu vet jag iofs inte var du läst någonstans eller om du sett mina egna inlägg.. om inte så är de iaf en början till något

 

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25043 - grunden i Kodek och filformat

och

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129 - grunden om bl.a. framerate och interlaced

 

De är dock långt ifrån kompletta och kommer säkert kompletteras lite med efterhand men jag försöker jobba på fortsättningar på dem. Om du själv känner att något ämne bör belysas mer/extra så säg till så kanske vi kan försöka ordna fram något "lättläst" om det nu är möjligt att göra detta ämne lättläst... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...