DigitalDirt Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 Håller på med en liten musikvideo åt några bekanta... Har i princip gjort färdigt klippen, men håller nu på med efterredigering i form av ljus, färger, konstrast osv... Vet inte riktigt vilken look jag skall är ute efter... tänkte posta några screenshots från scenerna å se ifall någon har lust att ge några hjälpfulla tips... Överlag är det mycket himmel i scenerna... så vill gärna att himeln skall se lite grimy ut.. grön-aktig möjligtvis... Scen har vi en litne story line som går genom videon.. funderar att ha den i svartvit för att den bättre skall sticka ut, men är osäker... vad tror ni om det ? Bifogade bilder är totalt oredigerade, raw direkt från kameran.. 0 Citera
DigitalDirt Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 här är några bilder från storyn också: 0 Citera
Erik dP Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 Du kanske ska tillägga vad för slags musik det är och om den är glad/sorgsen. Med tanke på "Jag-har-just-snott-en-TV"-gesterna (= peka som spindelmannen mot magen/knäna som om man bär på en TV) så verkar det handla om hip-hop eller rap. Det enklaste kan vara att bara lägga på "gammal-film" filter. Eller bara tona i passande färg, typ varma toner så att allt verkar utspela sig i mer tropiskt klimat. Jag hade lite ryckig video (med kraftigt röd scenbelysning) från endast EN kamera/en tagning och lade till lite antikbehandling. Så här blev resultatet: http://www.rockstars.se/DeTrop_Where_I_dont_belong.wmv 0 Citera
DigitalDirt Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 tack så mycket.... skön låt för övrigt den videon du postade.. håller dock på och leka lite... kan lägga upp bild när jag har något exempel... feel free å ge mig fler förslag.. gärna i form av bildexempel... :) 0 Citera
DigitalDirt Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 här är ett test på ena scenen... någon som kan ge mig lite användbara tips utifrån detta ? 0 Citera
ozz Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 här är ett test på ena scenen... någon som kan ge mig lite användbara tips utifrån detta ? den lär knappast sticka ut bara för att du gör den svartvit, jag skulle nog köra ideen du hade om grön-aktig färgton. Sen beror det ju lite på vad det är för stil på musiken...positiv, aggresiv mm. 0 Citera
DigitalDirt Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 musiken är rättså mellow och avslappnad... "är du lugn är du lugn, är du bull är du bull" texten tar upp lite exempel på folk/situationer som relaterar till bra eller dålig vänner.... jag är med vad du menar... är osäker på att blanda in svartvitt... vill bara på något sätt göra historien lite mer enhetlig, eftersom den är i lite olika miljöer och kanske blir enklare att följa om den stack ut lite mer från det andra... folk startar lite i sina hemmiljöer... möts upp... åker till ett ställe och träffar vänner... med några inslag på "bulla folk" som dem träffar på vägen... sen själva scenerna är mer lite sköna avslappnade ställen typ... jag är rätt ny på det här med video.. så vet att jag saknar verktygen för att få saker som jag vill ha dem... så tar gärna åt mig av tips och kritik... just nu är det vad det är... kommer lixom inte gå ut och filma fler scener och liknande... men skulle vilja få ett så bra resultt som möjligt med det material som finns... och det som återstår nu är färgkorrigering och liknande... gör det någonting om de olika scenerna inte har samma färgstick i redigeringen ? är det bra om man skapar lite kontrast mellan scenerna ? eller ska man försöka smälta ihop scnerna så mycket som möjligt med liknande ljusförutsättningar och färger osv ? 0 Citera
ozz Postad 22 juli 2009 Postad 22 juli 2009 musiken är rättså mellow och avslappnad... "är du lugn är du lugn, är du bull är du bull" texten tar upp lite exempel på folk/situationer som relaterar till bra eller dålig vänner.... jag är med vad du menar... är osäker på att blanda in svartvitt... vill bara på något sätt göra historien lite mer enhetlig, eftersom den är i lite olika miljöer och kanske blir enklare att följa om den stack ut lite mer från det andra... folk startar lite i sina hemmiljöer... möts upp... åker till ett ställe och träffar vänner... med några inslag på "bulla folk" som dem träffar på vägen... sen själva scenerna är mer lite sköna avslappnade ställen typ... jag är rätt ny på det här med video.. så vet att jag saknar verktygen för att få saker som jag vill ha dem... så tar gärna åt mig av tips och kritik... just nu är det vad det är... kommer lixom inte gå ut och filma fler scener och liknande... men skulle vilja få ett så bra resultt som möjligt med det material som finns... och det som återstår nu är färgkorrigering och liknande... gör det någonting om de olika scenerna inte har samma färgstick i redigeringen ? är det bra om man skapar lite kontrast mellan scenerna ? eller ska man försöka smälta ihop scnerna så mycket som möjligt med liknande ljusförutsättningar och färger osv ? Jag tycker att du ska testa dig fram tills du hittar ett resultat du känner dig nöjd med. Sen tycker jag du ska kolla in andra musikvideos och på så sätt få inspiration till hur du kan klippa, färgkorrigera mm. bra sida med många musikvideos du kan få inspiration ifrån http://new.music.yahoo.com/videos/ 0 Citera
DigitalDirt Postad 11 augusti 2009 Författare Postad 11 augusti 2009 har hållt på en längre tid nu med videon... fram och tillbaka med färgerna i evigheter nu känns det som... den blev ok.. men är inte helnöjd och stolt... skulle någon ha lust att ta en titt på videon och ge lite konstruktiv kritik ? vad är snyggt ? vad kunde gjorts bätter ? på vilket sätt ? http://blog.whoa.nu/2009/08/10/videopremiar-snicksnack-med-oris-bull-eller-lugn/ 0 Citera
kennethm Postad 11 augusti 2009 Postad 11 augusti 2009 Hm, har personligen lite svårt för den här sortens "pekpinne-musik" med hög töntfaktor... Föredrar mer konstfulla skapelser typ: http://geosci.uchicago.edu/~rtp1/nordic/music/uusi/wovon.mp3 :-) Men en sak, vet inte om det är medvetet men du verkar inte ha exporterat med kvadratiska pixlar. Inte så kul kanske med svarta kanter i sidorna och vita upptill och nertill. Vill du få det i riktig 16:9 så se till att du exporterar videon 1280x720 punkter utan att lägga till något i kanterna för Vimeo. Vill du ha vitt i kanterna så lägg det runt om. 0 Citera
DigitalDirt Postad 12 augusti 2009 Författare Postad 12 augusti 2009 hehe ja musiksmaken är som baken... det där var ju inte direkt något jag skulle satt mig ned å lyssnat på :-) jag har exporterat den rätt... 1,333 och full HD.... däremot så har jag lagt en cookie cutter på videon för att få bordern... kanske är dumt att göra det... men dels gillar jag lite bredare bild, plus att man kan beskära bilden lite utan att behöva zooma in digitalt... så det var inget misstag, sen kan man ju diskutera hurvida det är optimalt eller passande/snyggt.. hehe please gärna fler kommentarer... gärna med färgerna för det känner jag mig inte direkt hemma med... 0 Citera
ozz Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 Ser ut att vara ganska många olika färginställningar genom hela videon. Jag tycker du skulle gett musikvideon ett mer enhetligt utseende, inte blanda så många färginställningar. Vissa scener ser väldigt matta ut, medans andra är vädigt färgfulla. 0 Citera
kennethm Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 Om du med 1,333 menar pixelaspekten så blir det alltså fel. Vimeo kräver 1,0 (kvadratiska pixlar). Om du vill ändra på det så går det enkelt att bar ladda upp en ny version som ersätter den gamla. Tog en skärmdump på hur det ser ut på min skärm i fullskärmsläge. Om det är så här du vill ha det så OK men gubbarna blir rätt långsmala i ansiktet: 0 Citera
Ivve Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 Ser framför mig lite upphöjda kontraster, inte mixtra så mycket med levels som du hade gjort på en av previewsen. Schyssta färger på vissa klipp trots oredigering, varför inte ta nytta av det och förstärka dem? Det var min första tanke när jag såg bilderna i alla fall, har ingen aning om ifall det passar in på musiken. EDIT: Sidan stannade för mig, men såg lite av filmen. Gillade färgerna ute. Men efter cirka 1 minut la länken ner så kunde inte se mer på filmen. Klippet på 44-45 sekunder när en killer sitter inomhus, varför? Helt emot de andra fina färgerna du fått fram. Såg ju visserligen inte hela, får prova ikväll igen. Inget illa menat, du bad om konstruktiv kritik och du fick den! Övrigt väldigt snyggt filmat, komposition, vinklar och så vidare. Ord från en nybörjare. Vad använder du för kamera? 0 Citera
DigitalDirt Postad 12 augusti 2009 Författare Postad 12 augusti 2009 ah kul med lite feedback uppskattas... kennethm.. ahaa då hajjar jag.... visste inte att vimeo strular med pixlarna på det sättet... ser rätt när jag kollar på den... konstigt... men det ska jag absolut tänka på ... så man kör 1920 x 1080 istället och 1 på pixelratio? istället för 1440x 1080 1,3333 alltså... tolkar jag det rätt ? ge gärna fler konkreta tips med färgerna.... vilka scener som är snygga redigerade å vilka man borde ha tonat ner på mixtrandet å lämna dem rätt liknande orginal... angående den tråkiga färgen inomhus.. så handlar det lite om att vi hade en storyline genom videon där alla startade på sitt sätt, möttes upp och sen stack till ett ställe gemensamt.... dessutom hade vi en massa inklipp på "bulla" / "lugna" folk & händelser... å dem körde vi i svartvitt för att det skulle utmärka sig lite... ville också skilja storyn åt från det andra men inte blanda ihop det med de bulla/lugna klippen... så det resulterade i nån freaky look.... men kunde nog gjorts mycket snyggare... kanske skulle kört det i svartvitt ändå ? det är filmat med en sony hrd fx7e... 0 Citera
Ivve Postad 13 augusti 2009 Postad 13 augusti 2009 Alltså jag diggade färgerna starkt på övriga utomhus klippen. Tror den svart/vita effekten hade förstört det. Men det lät väl som en idé med det svart och vita på de "bulla" / "lugna", sålänge man kan förklara saker och ting godkänns de, av mig i alla fall. Hade såklart frågat varför det var svart och vit annars. Då öppnas helt plötsligt portarna för levels mer som jag inte ville du skulle jobba så mycket med tidigare. Schysst video i övrigt, fortsätt fortsätt. Något mer du har gjort som du kan presentera? 0 Citera
Erik dP Postad 13 augusti 2009 Postad 13 augusti 2009 "...har personligen lite svårt för den här sortens "pekpinne-musik" med hög töntfaktor." Lite trist med ett utlåtande om tönthetsfaktorn hos musiken när det är filmskapandet som är huvudsaken...tyckte jag tills jag tittade på videon. Det kanske är för att jag passerat 40-årsstrecket, men det kröp i kroppen på mig när jag såg de tillgjorda gesterna. Det var först i andra halvan av videon, när den skäggiga började sjunga/rappa, som jag upplevde att videon fick den pondus videon behövde. Han var mindre tillgjord och rörde sig inte så fånigt. Vad vill jag då säga med detta... Videon som helhet var bra. Jag har inget emot filmningen och hur slutresultatet ser ut (utom en liten split-screen-sekvens som inte passade in). Jag kanske skulle ha försökt styra "skådespeleriet" mer. Det var lite plågsamt att se ungdomar som uppenbarligen inte sett sig i spegeln, eller via testfilmning, hur fåniga man kan framstå. Jag skulle vilja köra med liknelsen till Idol-uttagningen där vissa uppenbarligen inte spelat in sig själva på band och lyssnat på sina egna falska stämmor. Ett råd är därför att testfilma personerna (som du gjort) och fråga om dom verkligen vill framstå som något man inte skulle ta på allvar. En musikvideo ska ju gärna göra artisten till "larger than life", vilket jag försöker. Fånigheter försöker jag ta bort. Dom får gärna se plågade ut, men inte fåniga - såvida man vill vara stolt över videon då man en gång visar upp den för sina barn. Vill dom att deras barn en gång ska se fånigt uppträdande eller uppträdande med pondus, så vida det inte är en komedi? Filma gärna igen och byt ut till något som dom kan stå för och inte är en kopia på flaxande amerikanska rappare. Bra jobbat i övrigt. 0 Citera
DigitalDirt Postad 13 augusti 2009 Författare Postad 13 augusti 2009 hehehe.... håller nästan med även om jag gör musik själv... har själv lite svårt för de två förstas verser och refräng... gjorde videon för att jag lovat dem att göra en video... plus att han siste killen har varit med i svenska hiphopscenen länge och är väldigt uppskattad... men skönt att höra kommentarer... jag har gjort en del fler videos... men detta är den enda lite mer "seriösa" vad gäller filmandet.... däremot finns det några andra som jag tycker blev bättre ändå pga musiken.... jag har ett samarbete med sveriges största hiphopsida whoa.nu, där jag åker runt och filmar en massa artister... allt från intervjuer, till enklare streetvideos eller när dem arbetar i studon.... mest för att få ut mitt namn, då jag har min logo i slutet av alla klipp, men också för att knyta kontakter och lära mig kameran/redigering... http://www.youtube.com/user/Cruuuh ta en titt om ni orkar... kan rekommendera "fingrarna i luften"... även om ni inte gillar fingrar i luften ;) 0 Citera
DigitalDirt Postad 13 augusti 2009 Författare Postad 13 augusti 2009 eller denna.... en video på när en producent gör musik... den blev rätt cool.. det var det första jag filmade med kameran dock, så hade itne börjat laborera med färger där än... 0 Citera
kennethm Postad 14 augusti 2009 Postad 14 augusti 2009 eller denna.... en video på när en producent gör musik... den blev rätt cool.. det var det första jag filmade med kameran dock, så hade itne börjat laborera med färger där än... Här fanns det självförtroende och ingen som helst töntfaktor! Inspirerande och pedagogiskt utan pekpinnar. Men, det går alltid att putsa på en del detaljer som att första ggn du använde blur var det blurred lite för länge i förhållande till hur snabbt skärpan kom för min smak... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.