Creator Postad 17 juli 2009 Postad 17 juli 2009 Hej! Jag körde Packard Bells Smart Restore och när det var klart stod det att det fanns 15gb totalt på C... Dess maxkapacitet låg på 290 innan. Mycket konstigt tänkte jag och provade Smart Restore tusen ggr igen men med samma resultat. Min idé var då att kanske formatera om C. Men när jag högerklickar går det inte. Hänger väl antagligen ihop med att 'inte såga av den gren man sitter på'. Så, till slut, hur ska jag göra för att formatera om C? Tack på förhand, Martin 0 Citera
beta75 Postad 17 juli 2009 Postad 17 juli 2009 För att formatera C i windows gör du enklast i att starta från windows installationsskiva. Och formatera där. Sen installerar du om. /KN 0 Citera
Max_H Postad 17 juli 2009 Postad 17 juli 2009 Smart restore behåller (troligen?) alla dina program och kör om endast "Windows" så att säga. Som beta75 skriver är en installationsskiva först bäst men det är inte alltid möjligt då vissa PC-tillverkare endast skickar med en restore-fil (på en separat partition) eller en restore-skiva. Du kan mycket riktigt inte såga av den gren du sitter på (dvs formattera c: ), men om du har en restore-skiva kan det ev finnas ett alternativ där. /Max 0 Citera
Creator Postad 18 juli 2009 Författare Postad 18 juli 2009 Oj oj, nu blev det jobbigt. Men först av allt, tack för snabba och bra svar. Men nu har det gått helt åt helvete. Jag provade med att starta om Smart Restore:n och kolla om det fanns något alternativ för att formatera C, och jag provade även med att inte avbryta den mitt under (det gjorde jag förra gången, mest för att det verkade som att den bara stod och tuggade). Men när jag återvänder till datorn ser jag till min jävligt stora besvikelse att programmet har gjort så att båda mina interna diskar har tömts! Helt tomma båda två! Till och med den som jag köpte separat och satte in i datorn på egen hand. Jag fick varningar om att ''alla filer på disken (singular) kommer att raderas'' samt att datorn kommer att återställas till samma tillstånd som när fabriken skickade den, då antog jag att de bara skulle ändra på den hårddisk som följde med datorn så att säga. Nu kommer ju min fråga, hur kan jag rädda min tomma hårddisk D? Blev den formaterad och kan man då rädda den? Jag är i stort behov av hjälp, hade allt mitt skolarbete, fotografier och hela videoredigeringsbibilioteket där. Det var mitt liv. Jag googlade lite, och såg att det fanns företag som kunde göra detta åt en. Är det pålitligt och finns det något att rekommendera? Tack på förhand, en desperat kille 0 Citera
beta75 Postad 18 juli 2009 Postad 18 juli 2009 Med norton ghost Du skulle monterat ut den disken innan. Ja i alla fall. Om du INTE har skrivit över något på disken så kan du återskapa den. Jag gjorde något liknande eter att jag hade raderat en hel hdd. Du behöver ett Data Recovery program. Vet inte vilket som är bäst. Googla. /KN 0 Citera
Pace Postad 18 juli 2009 Postad 18 juli 2009 1. Fy skäms för att du inte tagit backup. 2. Rör ingenting på disken. Som beta75 säger finns informationen med stor sannolikhet fortfarande kvar. Formatering innebär bara att man säger åt operativet att göra utrymmet ledigt. 3. Recuva hjälper dig. Eller testa något annat av de fem bästa programmen för dataåterställning. 0 Citera
Max_H Postad 18 juli 2009 Postad 18 juli 2009 Jag har haft god tur med ZAR - http://www.z-a-recovery.com/ http://ahlbergdata.se/ finns också - inte gratis dock men känner flera som räddats av dom. IBAS är möjligen bäst av alla - med det kostar några år av ditt studiebidrag. (En kund på mitt förra jobb fixade en tokpajad raid disk med mekaniska fel osv - gick på ca 80.000:- ex moms - men det var 4-5 år sen. ) I det fallet var det en hel långfilm som gick åt f-n så då var 80K billigt i sammanhanget. Men som Ahlbergs skriver på sin sida - har du noll koll så gör inget själv, då kan du förstöra datan för alltid. //Max 0 Citera
Creator Postad 19 juli 2009 Författare Postad 19 juli 2009 En ängel var här igår med GetDataBack for NTFS på ett USB. Är de program ni tipsade om bättre och på vilket sätt i så fall? Mycket verkar intakt, hur kollar jag så att inget är skadat förutom att manuellt gå igenom 500gb data? 80'000 lätt mastigt, men har kollat runt på olika företag och det hade ju gått på 5-1000 om jag hade skickat in det, även om de inte hade hittat något :/ 0 Citera
Pace Postad 19 juli 2009 Postad 19 juli 2009 Jag vet inte om de är bättre. Jag har bara erfarenhet av Recuva som hjälpte mig när jag självmant lyckades radera videofiler som jag trodde jag hade flyttat över till en annan disk. Programmet söker igenom hårddisken och säger sedan själv vad som kan återställas genom att visa filerna med grönt/gult/rött, där rött innebär att filen inte går att återställa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.