ilike Postad 9 juli 2009 Postad 9 juli 2009 Hejsan jag har en Chinon 30 R XL som jag använt med helt ok resultat. Vill ni läsa mer om kameran så kolla här. http://super8wiki.com/index.php/Chinon_30_R_XL Tyvärr har den betett sig konstigt sista tiden. Det började med att den inte fungerade alls när jag skulle filma. Men död menar jag heldöd, som det vore ett elfel någonstans. Ingen av motorerna fungerar men inte heller knappen som normalt får en liten lampa att lysa och sätter igång ljusmätaren. Det verkar alltså som elen i kameran inte cirkulerar som den ska. Det lustiga var att efter kameran legat i väskan och skumpat runt på vägen hem fungerade den igen. Det här upprepade sig ett par gånger. Kameran la av för att sedan fungera finfint igen när det passade den tills den inte ville fungera alls. Jag tog och kikade lite i batterifacket och såg att det var en del korresion. Mycket misstänkt så jag skrapade bort den med en kniv och vips kameran fungerade igen. Allt fungerade skitbra tills för några dar sen då den slutade fungera och vägrar sen dess. Samma fel som tidigare. Jag misstänker att det måste vara glapp någonstans helt enkelt. Det jag skulle vilja fråga om är om någon har en idé om vad man kan göra. Om jag lyckas öppna den, finns det något jag kan kolla efter utan att ha en servicemanual? Sladdar som gått av kanske? Eller kan det ha med att batterierna inte får kontakt? Vidare vet ni om det finns något ställe som fortfarande gör old-school reparation av gamla prylar som de där tv-reparationsbutikerna som fanns när jag var yngre? Någon i Stockholm? Eller är det för dyrt för att det ska vara värt? Tack på förhand. 0 Citera
Team_fagott Postad 9 juli 2009 Postad 9 juli 2009 Inte värt att laga den där kameran. DU kan få en ny bättre för några hundringar satsa på Nizo 560-561 canon 814 az eller dyl för 2-300 kr. Så slipper du värdelösa 18/fps. Och får grymt mkt bättre optik. Dessutom verkar den ha problem med 64T film. Vill du verkligen ha en, så säljs dem på ebay för ca 20 kr enligt din länk. Ang. repartatör finn ju han Björn.. som jag glömt efternamnet på annars kan du kolla med wibergsfoto. MEn som sagt skaffa en annan s8 är mitt tips. 0 Citera
ilike Postad 10 juli 2009 Författare Postad 10 juli 2009 Var hittar man s8 kameror online? Menar du på internationella ebay? Har kollat på tradera och blocket men inte sett mycket. 0 Citera
Team_fagott Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 wibergsfoto säljer, men är sjukt dyra. ebay.de är ett hett tips. Tradera dyker upp i bland Sök på "filmkamera" och inte bara super 8 på tradera, nu är det iof sommar och lågsessong för nätauktioner 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 tips: använd ebay.ie, där hittar du billiga kameror som finns innom europa--> billigare frakt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.