Uppsala BildTeknik Postad 6 juli 2009 Postad 6 juli 2009 Jag tänkte bara tala om att nu finns äntligen SMPTE provfilmerna online. Jag gjorde ett par andra filmklipp i HD också, och sedan ett par klipp som visar hur bra laserstabiliseringen fungerar på FlashscanHD. Ni kan hitta HD-provfilmerna på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=135 0 Citera
D_Odell Postad 6 juli 2009 Postad 6 juli 2009 Wow! "Super 8 SMPTE testfilm", satte en hög ribba för mig vad man kan förvänta sig om man kommer med bra film till dig :) FlashscanHD ger verkligen fantastisk kvalitet utifrån skärpa och färg. Kul att den har kommit! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 6 juli 2009 Författare Postad 6 juli 2009 Det ska bli riktigt kul när du kommer med 50D filmerna! Då jäklar ska vi se om vi inte kan få fram filmer som lyfter på ögonbrynen världen över! (lite tryck inför filmningen bara, så du inte behöver känna dig avslappnad och bekväm...) ;) 0 Citera
D_Odell Postad 6 juli 2009 Postad 6 juli 2009 ;) Jag har legat på hos Björn för en SuperDuper8/MAX8 opperation men tyvär verkar han vara på semester. Så vad tror du om möjligheten att filma på "orginal" filmstorleken, och sedan beskära till 16x9 ala 720p? FlashscanHD är också intressant eftersom jag inte vet något annat företag i norden som har maskinen. http://www.mwa-nova.com/basics/flashscanHD.jpg Fick också hem 6 st Tiffen filter i 3x3 storlek idag. Så färgerna och kontrasterna hoppas jag innerligt på. Ha det! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 6 juli 2009 Författare Postad 6 juli 2009 Så vad tror du om möjligheten att filma på "orginal" filmstorleken, och sedan beskära till 16x9 ala 720p? Faktiskt så är supe8 formatet oftast lite bredare än 4x3. Inte ända upp till 16x9, men lite bredare än 4x3. Vi kan definitivt antingen scanna allt med så pass breda svarta kanter som behövs på sidorna, eller zooma in för att fylla ut bilden på bredden (då tappar man lite av bildhöjden, tänk på det vid framing av bilden vid filmningstillfället). Mer exakt var vi tappar bilden, lika mycket uppe och nere, eller mer nere för att inte klippa av huvuden på folk, det rattar vi och justerar till i samband med scanningen (om du vill fylla ut bilden i sidled). 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 12 juli 2009 Postad 12 juli 2009 Uppsala BildTeknik - är det inte du som gång på gång sagt att super8 inte är ngn ide att få ut i HD-upplösning? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 12 juli 2009 Författare Postad 12 juli 2009 Jag trodde inte det, och jag tror att jag för det mesta har uttryckt det så (alltså att jag tror inte att det lönar sig). Då fanns det heller ingen som hade gjort några tester och jämförelser som man kunde se på. Något som jag inte räknade med då var de-interlacing som faktiskt gör en hel del i skillnad. Så matar man en HDTV med en DVD eller med en Blu-ray så finns det dels lite mer information i Blu-ray-varianten och dels så tappar men en del detaljer från DVD-skivan i och med att TVn de-interlacear SD signalen innan den visar upp det på skärmen. De två sakerna kombinerat gör att det blir en större skillnad än jag trodde var möjligt för super8. För dubbel8 är skillnaden mindre, av naturliga skäl. Och för 16mm film är skillnaden enorm, vilket inte är någon överraskning i och med den större filmytan. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.