Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har lite funderingar till min hemsida. Naturligtvis är besökarna glada om de får ut mycket information om filmerna som jag jobbar med. Men hur mycket ska man egentligen berätta? Det jag tänker på är om någon skulle ta del av informationen och göra en egen film med min handling, som jag kommit på.

Hur tänker ni angående detta? Hur mycket ska man visa upp på sin sida om produktionerna?

Mvh Jesper

Postad

Vad skulle hända? Inkonstbortfall?

Man kan inte kopiera ett konstverk genom att läsa omdet då konst är skapat ur en persons inre.

Enligt en dramaturgibok jag läste nyligen finns det 68 olika historier. Så någon har redan berättat den.

Postad

Du har garanterat "kopierat" idén av någon annan själv. Medvetet eller omedvetet. Jag kan inte tänka mig att det finns en enda unik idé i cirkulation idag. Möjligtvis bara idéer som inte har använts på en liten stund och därför känns annorlunda. Det är genomförandet som gör din film unik. Och genomförande är väldigt svårt att kopiera om genomförandet är bra. Hur många har t ex sett ett lyckat försök att kopiera David Lynch? Och Lynch själv är verkligen inte unik om man bara tittar på innehållet.

Rent upphovsmässigt så är det fortfarande inte möjligt att upphovsrättskydda idéer. Även om vi är på väg ditåt genom att rättsväsendet sviker samhället och ruckar på grundlagar för t ex patentskydd och copyright för de stora amerikanska företagens räkning (Disney lyckades återigen få upphovsrättslagarna omskrivna i USA nyligen). Om ingen gör någonting nu så sitter vi helt plötsligt i en juridisk rävsax där det inte är tillåtet att få idéer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...