Reazor Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Hej. Jag vill veta om detta är möjligt och isåfall hur man ska göra den effekten. Om man har en stillastående bil med folk i och man filmar när t ex föraren pratar (närbilder). Kan man på något sätt få bakgrunden att röra sig? Kan man få bakgrunden t ex grön så man kan chroma keya in en rörande bakgrund. Måste man gå frame by frame i såfall? och ja, jag har redan filmat det så tips om att lägga greenscreen på fönstren fungerar inte. /r 0 Citera
OlofStorm Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 I det läget som du befinner dig i är typ det ända sättet att få denna effekten att fungera att rotoscopa (Animera en mask i AE frame för frame) utmed fönstrerna och sedan lägga in en rörande film... Blir nog lättare dock om ni spelar in klippet en gång till men greenscreen ^^. Det beror på hur långt det är. 0 Citera
DDeridex Postad 27 juni 2009 Postad 27 juni 2009 Inte ens proffsen får det att se snyggt ut så det är bökigt om du inte har möjlighet att montera kameran utanför bilen. Jag tror det finns ett billigt hemmabygge för det på forumet så prova att söka. En modern TV-serie där de misslyckats med detta är Knight Rider. När de kör mot greenscreen ser det nästan löjligt ut. Man skulle nästan få det bättre som man gjorde på 40 talet där man satte folk i en bil framför/bredvid en filmduk med bakgrunden rullande. 0 Citera
Max_H Postad 28 juni 2009 Postad 28 juni 2009 Som DDeridex skriver är det svårt att göra det bra och för "nybörjare" är det nog klart lättare att köra bakprojektion. Vi körde bakprojektion på svenska teveserien "Taurus" (http://www.imdb.com/title/tt0305123/ ) och det var många som hade svårt att se att det var fejk (utom på ett klipp). Men det krävde mycket jobb och en jäkla massa planering för att det skulle bli bra. Svårigheten med det är att det kräver: STOR (lång) lokal, en mycket ljusstark projektor och som sagt en hel planering innan. Vi hade ganska mycket folk (det var en SVT-produktion) men man får ta vad man har... 1 Fotograf som körde Easyrig och körde lite rörelser "på känn" och ljudkille och annat 2 som hanterade bilens "skakningar" via stolpar på takräcket 5-6 personer som stod och viftade med pappersskyltar för att simulera solljuset som kom mellan trädgrenar i ett skogsparti. Samma personer skötte strålkastarljus från mötande bilar under kvällsscener. En som skötte projektorplaybacksystemet (detta var jag) Det svåraste var att "synka" mötande bilars strålkastarljus. Dom måste ju dyka upp på de som kör innan dom syns i bakprojektionen så det var lite tidkodsantecknande och jag fick vifta med skyltar varje gång det kom en bil. Ytterligare en svårighet (eller tidsödande grej) var att justera ljus och färg på bakgrund (proj-duken) och förgrund (bilen). Har man ett uppspelningssystem med realtidsfärgkorr är det en KLAR fördel. (Vi körde faktiskt Digibeta > Canopus DV Stormkort > Premiere > Projektor.) Alla klipp som kördes på duken var filmade med minibuss/stedicam och vi hade två projar varav en i taket för refler i rutan (träd, hus, moln osv). Greenscreen går också men rutorna ger ett klart problem och det kräver sin man och kör man på DV/HDV är det grymt svårt pga kompressionsartefakterna... //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.