monnexs Postad 9 juni 2009 Postad 9 juni 2009 Jag har precis börjat utforska youtube och har så smått börjat ladda upp lite videos. Men till min besvikelse så kan man inte ställa in 4:3 och 16:9 format i spelaren. Resultatet blir då för mig som har använt fake-16:9 (dvs med svarta kanter upp och ned till) att det blir som en svart ram runt om kring hela bilden. För att komma runt detta så funderade jag om man kan skala bilden så det blir 16:9 på riktigt. Om upplösningen blir sämre är ju egentligen inget problem eftersom videon kompromieras i Youtube. Går detta eller har ni några andra förslag. Använder Premiere elements 7. Läs länk nedan, som man inte ska göra (Har jag nämligen gjort). http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=132460 0 Citera
Pehrbau Postad 9 juni 2009 Postad 9 juni 2009 Jag brukar plocka ut den bit jag vill lägga upp på YouTube på ett litet annorlunda sätt: Om filmen är inspelad i HD är det inte något problem men om den är inspelad i 16:9 så flyttar jag över den till ett HD-projektet där filmen skalas upp till 1080x1920. Kavliteten blir ju inte bättre men efter konvertering till AVCHD accepterar YouTube filmen och lägger ut den som en HD-film. Fördelen är att bildrutan blir större. Jag har också lagt upp SD film i mpeg2 med specifierat pixelformat. Då hamnar filmen i 16:9 med en markering för bättre kvalitet som heter HQ. I HD-fallet är markeringen HD. 0 Citera
Kimster Postad 9 juni 2009 Postad 9 juni 2009 Jag har precis börjat utforska youtube och har så smått börjat ladda upp lite videos. Men till min besvikelse så kan man inte ställa in 4:3 och 16:9 format i spelaren. Resultatet blir då för mig som har använt fake-16:9 (dvs med svarta kanter upp och ned till) att det blir som en svart ram runt om kring hela bilden. För att komma runt detta så funderade jag om man kan skala bilden så det blir 16:9 på riktigt. Om upplösningen blir sämre är ju egentligen inget problem eftersom videon kompromieras i Youtube. Går detta eller har ni några andra förslag. Använder Premiere elements 7. Läs länk nedan, som man inte ska göra (Har jag nämligen gjort). http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=132460 Vet inte om jag greppat ditt problem, men har du fake-16:9 som orginal så är det ju bara att exportera till ett 16:9-format med squarepixels. Ja man tappar lite kvalité men som sagt.. det ska youtubiseras ändå. 0 Citera
monnexs Postad 9 juni 2009 Författare Postad 9 juni 2009 Tror du fattade rätt. Ska testa och göra så. Tack så mycket! 0 Citera
Nyaz Postad 9 juni 2009 Postad 9 juni 2009 Nja, kan man göra så? När jag provade det fick jag en liten ruta med en massa svart runt omkring. (Edit: Ser man på, min hundrade post. Coolt! Och spamma nu inte ner den här tråden med en massa "grattis!", det blir bara jobbigt) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.