Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hv30 och vill uppnå detta krav:

- Filmen ska kunna visas på 35 mm, DigiBeta, Beta-SP eller HDCAM

Vad gör man?

1: Filmar man i hdv och konverterar någonstans till HDCAM

2: Jag har läst om 35mm adaptrar till hv30, blir filmen 35 mm då?

Alt. (endast) om jag är helt åt skogen, Vad ska man hyra för kamera för att uppfylla kravet? Och vad kan det kosta?

Postad

2: 35 mm adapter är så du kan använda objektiv från Stilbildskameror. Oftast är de gamla objektiv. Nikkor -f är vanligt. De du vinner på detta är bättre objektiv till din kamera, kortare DOF osv.

1: HDV är de du får ut från kameran, du kan inte få bättre en de. Sen vad du konverterar till på datorn är upp till dig. Men kan inte bli bättre en orginal klippet. Eller du kan färg-korrigera de eller så men du kan aldrig göra de "större" om du förstår vad jag menar.

Och varför ska de visas på alla dessa format? För att du ens ska få ut de på dessa format måste du ha en kamera som stödjer detta med typ dv-in så du kan spela in de på dessa media!

35mm kan du skicka in och få de prodjekseras på, vad är de för fel på en digital-projektor i stället om du ska visa de i en filmsal?.

Och ja, du är lite ute i skogen och cycklar :)

//Simon

Postad

hmm okej.. Kravet är från göteborgsfilmfestival om man skulle skicka in en film där (http://www.goteborgfilmfestival.se/filmfestival/page/sv/bransch/anmalan)

Och jag har en hv30-kamera, så kan man inte någonstans konvertera om filmen, som då är hdv eller något format jag väljer på datan i adobe, till, vad jag har förstått ska vara enklast, HDCAM. Om det finns någon affär som kan göra detta åt en? Och då inte för att få bättre resultat utan för att filmen ska gödkännas om man skickar in den till götefestivalen?

Postad
...

Och varför ska de visas på alla dessa format? För att du ens ska få ut de på dessa format måste du ha en kamera som stödjer detta med typ dv-in så du kan spela in de på dessa media!

....

//Simon

Nja, man behöver ju inte ha bandare med DV-IN för att signalkonvertera.

Det är ju _ett_ av dessa system som behöver stödjas.

Lättast att ordna är ju Betacam SP. Då tar man ju HDV-bandare, konverterare ut det på S-video och spelare in på en Beta-bandare. Vipps uppfyller man kraven, men det ger ju sämst upplösning eftersom Beta bara finns som SD.

Digitalbetacam borde gå att göra samma väg eftersom det är SD, möjligen med undantag att dessa spelare inte har S-video in?

Bäst vore att lämna på HDCAM, och då söker man upp ett videoföretag som har HDCAM och frågar om de har ett arbetsflöde för att hjälpa till.

Knepigt att filmfestivalen inte tar Bluray som ett format, det skulle ju fungera bra både som metod och i kvalitet från enkla HDV-produktioner. Eller så kanske filmfestivalen borde köpa en HDV-bandare, det är ju också enkelt för uppspelning och ger ju klart bättre kvalitet än Beta SP.

Postad

HDCAM är väl svindyrt? Och Betacam SP är ju ett analogt format. Digibeta-kopior är inte billiga heller men om festivalerna inte krockar tidsmässigt så kan du ju klara dig med en. Det finns flera firmor som kan göra Digibeta från ett HDV-band. Second Unit tar 1700kr + moms för 60 min. Bandkostnad tillkommer.

Postad

okej tack för svar..

Digibeta är det som verkar enklast, med pris o kvalite medräknat. Stämmer det?

(Och för att vara överdrivet försiktig) när man spelar in på hdv tror ni det spelar någon roll hur man spelar in det: hdv50i eller hdv(pf25)mode osv. om man sen tänkt få det konverterat till digibeta hos ex Second unit?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...