Gå till innehåll

Progressiv/Interlaced inspelning? Native 24p? Vixia/Legria?

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag är på väg att köpa en kamera (HV30), men jag har också kikat på en HV40. Nu säger de att HV40 har "Native 24p". Vad är detta igentligen och vad är bättre med det jämfört med vanligt 24p?

Och vad är progressiv inspelning respektive interlaced? Hur är det om en kamera spelar in i 25p progressivt?

Och slutligen, vad är skillnaden på Canons "Legria HV40" och "Vixia HV40"? Har även sett att HV30 får sådana namn ibland, ibland inte. Vad betyder dessa namn och är det någon skillnad på de olika modellerna?

Och vad är igentligen nytt i HV40? De säger 25p mode men det har ju HV30! Hörde också att den skulle ha ett 30p-läge. Har den det i Sverige eller är det bara NTSC-versionen som har det?

Jättetacksam för svar!

Tack!

Kel

Postad

Det finns hur mycket information som helst på nätet för i stort set alla din frågor

Googla på:

progressive vs interlaced

HV30 vs HV40

Native 24p

Det finns dessutom en rad trådar här som tar upp t.ex. progressive/interlaced-frågan

Postad
Det finns hur mycket information som helst på nätet för i stort set alla din frågor

Googla på:

progressive vs interlaced

HV30 vs HV40

Native 24p

Det finns dessutom en rad trådar här som tar upp t.ex. progressive/interlaced-frågan

Så om jag har förstått det rätt så är 25p (som HV30 spelar in i) 25 bilder per sekund progressivt, inte sammanvävd? Men själva upplösningen (1080i) är sammanvävd, interlaced. Native 24p är samma som 1080p24 och är i själva verket full-hd?

Har jag fattat rätt?

Tack för ditt svar!

Konn

Postad
.... Men själva upplösningen (1080i) är sammanvävd, interlaced. .....

Anm: Varför krångla till det? Redan på 50-talet kallades det radsprång på svensk, och det är vad tekniken ännu kallas på svenska.

Har själv en HV30 som "andrakamera", en grymt bra liten sak. Eller rättare sagt så hade jag det. Kompisen som lånade den häromdagen köpte den av mig. Så nu blir det att köpa en HV30 igen, eller troligen en HV40. :)

Postad
Så om jag har förstått det rätt så är 25p (som HV30 spelar in i) 25 bilder per sekund progressivt, inte sammanvävd? Men själva upplösningen (1080i) är sammanvävd, interlaced. Native 24p är samma som 1080p24 och är i själva verket full-hd?

Har jag fattat rätt?

Tack för ditt svar!

Konn

p / i talar om hur bilden ritas upp, p=helbild, i=halvbild eller med radsprång som pl66 tycker vi ska köra med.

"i" alltså Interlaced är i grunden ett format gjort för att gamla TV-burkarna skulle klara av att visa bilder tillräckligt snabbt.

24p innebär alltså 24 helbilder i sekunden. (även kallat filmformat)

1080 talar om hur STOR bilden är.

1080i talat om alltså att bilden är 1080pixlar i Interlaced

24p har inget med "full hd" att göra utan är bara ett mått för hur många bilder i sekunden och om det är hela eller halva bilder. Nu finns det dock inget 24i format.

Native 24P innebär att det är FAKTISKA 24 helbilder i sekunden och inte en sk. pulldown från ett annat format. HV30 klarade spela in i 30p och för att göra det till 24p var den tvungen att räkna om och ta bort bilder. Alltså en omräkning efter bilden fångats av kameran. I native slipper man den om räkningen som faktiskt tummar på bildkvalitén något.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...