Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag köpte för en tid sedan några rullar Kodachrome dubbel-åttafilm och jag testfilmade två rullar med en gammal Bolex B8L. Bäst före-datumet var angivet till 1980 på förpackningen och filmerna har förvarats svalt. Döm om min förvåning när jag fick tillbaka filmerna och insåg att det var mycket lite som skiljer dem från ny film. Min projektor är USEL och jag kan helt enkelt inte säga så mycket om kvalitén. Möjligtvis är bilderna lite blåa, jag säger möjligtvis. Skärpan kommer och går ibland, men om detta beror på kameran eller projektorn, skall jag låta vara osagt. Jag skall låta scanna in filmen, för att bättre kunna bedömma resultatet.

Postad

Generellt har Kodachrome / både stillbild och smalfilm/ alltid varit blåaktig i färgbalansen. Filmen är konstruerad så. Detta för att det är en amatörfilm avsedd att visas i projektor där lampad ger ett rödaktigt sken. Därmed blir färgerna korrekta på duken.

Numera kan detta upplevas som ett problem när man har vitare lampor i moderna projektorer eller skannar filmerna. När man skannar dem behöver man alltså vanligen öka rött, jämfört med andra filmer. Jag har några hundra diafilmer (Kodachrome 25, 64 och 200) bakom mig, och alla är lite blåaktiga.

Postad

Kodachrome för dubbel 8 tillverkades i två versioner. En för dagljus och en för konstljus. Om det är konstljusfilm du har använt skulle du ha bordat sätta ett orange färgfilter framför linsen som balanserar ut färgbalansen. Därav troligen de blåaktiga i bilden. Super-8 kamerorna har ett inbyggt färgfilter som automatiskt inkopplas vid användning av konstljusfilm i dagsljus. Men filtret måste istället bortkopplas manuellt vid filmning med konstljus annars blir bilderna för mycket gula. Men till dubbel 8 måste man istället använda olika filmer.

Postad

Ja, jag använde ett wratten-85-filter och färgerna blev mkt bra. Som jag skriver ovan, är det möjligt att filmen drar lite åt blått, men det är häpnadsväckandde att den inte påverkats mer, den är trots allt 29 år för gammal. Nu antar jag att kylförvaringen har hjälpt till en hel del. men ändå. Jag köpte filmerna på vinst och förlust och är mäkta belåten/imponerad.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...