Gå till innehåll

Vågar man ta bort Preview filerna innan man renderat?


AndreSjöström

Recommended Posts

Jag har ett problem kvar att lösa innan min film blir klar. Det är nämligen hårdiskutrymme. Jag kolla då vad som sugit så mycket hårdiskutrymme. Det fanns i Adobe Premiere Pro Preview Files över 7 gb och i conformed audio files fanns hela 57gb. Jag ska nu rendera min film som är 17:17 min lång ocomprimerat för att sedan kompirmera i Virutal Dub till DivX. Till den okomprimerade filmen behövs då ca 40gb. Nu undrar jag därmed vågar jag ta bort något ur dessa mappar så jag får lös hårdiskutrymme eller förstör jag hela filmen på det sättet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta bort alla eventuella filer och all musik du inte kommer använda i slutrenderingen. Ta bort all preview och conformed-filer och rendera om, det kommer dock ta ett tag både att conforma ljudet och att rendera om. Men jag brukar göra så när jag får lite plats också så. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Möjligt det fungerar i Adobe, men inte i Pinnacle om vi nu pratar om samma sak? Jag gjorde en film 40 min. lång i dv-format. När jag skulle rendera upptäckte jag till min fasa att diskutrymmet blev så litet att det bara var en strimma kvar.... paniken spred sig för en ev. krasch. Avslutade därför renderingen och tänkte som du, jag sopade bort "arbetsmaterialet", ej det sparade timelinearbetet. Det gjorde en hel del i utrymme. Glad i hågen började jag rendera igen.... när jag skulle klicka fram timeline igen så det 40-minuters arbetet kom fram, var det bara svarta ikoner/fält, dvs inga bilder syntes bara de svarta fälten, både klipp och ljudspår låg kvar men inget ljud heller.....

 

Vad fick jag göra, jo efter några högljudda djävulsrop tankades allt material in igen från kameran till hårddisken (då originalfilerna också försvunnit), spottade i nävarna tog ett djupt andetag och började om från början igen. Kan detta vara nåt att tänka på innan du sopar bort något?

 

Ett förslag, skapa en ny timeline som döps med valfritt namn, klipp in ca 1 minut från annat filmmaterial du tankar in i datorn (för att inte blanda ihop dessa med dina andra filer). Ta nu bort dina "previewer" från 1-minuters produktionen och därefter rendera, fungerar det så okej, gör det inte det så har du inte förstört din 17 minutersfilm men du får nog då se dig omkring efter en ny hårddisk för mer utrymme. Kan det va nåt att testa tro?

/Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...