Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjena hej, filmade mitt första seriösa projekt på super8. använde min Beaulieu 4008 zm2 och den film som nämns i rubriken. jag filmade utomhusscenerna med 200T och alla inomhusscener med 500T. jag är ganska nöjd med resultatet, men utomhusscenerna med 200T inte alls blev så finkornigt som jag trodde de skulle bli. drog ju av en testrulle i vintras med smuckert resultat, vet inte riktigt vad jag gjorde för fel nu..?

jag undrar om det kan ha med att jag satte bländarvärdet för högt, istället för att sätta variable shuttern på halvläge?

någon som har lite tips om hur man kan undvika kornigheten på utomhusbilder? ska filma ett större projekt snart, så jag behöver komma underfund med vad fan jag gjorde för fel...

sen är jag extremt feg med överexponeringen. jag vet att det BLIR bättre, men jag vågar inte :P

för övrigt så är jag grymt nöjd med Vision3 500T. den är riktigt fin, filmade inomhusbilder med enbart solljus och två reflektorer i 70 fps med riktigt fint resultat!

kan tyvärr inte visa något, det är en video som ska släppas i augusti.

Postad

Det bästa sättet att få korniga bilder är att underexponera filmen. ;)

Lite överexponering är finemang, men för mycket överexponering blir ju inte bra det heller. Tycker nog att du ska våga överexponera litegrann.

Gör en testrulle. Exponera en scen så som du tror blir rätt. Ta om samma scen och underexponera. Ta om och överexponera lite. Ta om och överexponera lite mer än vad du vågar. Nu har du ett perfekt bevis för dig själv, se efter om du hade rätt i det du trodde var lagom överexponering eller om det blev bättre om du vågade överexponera lite till.

Med det i ryggen blir det lättare att ta rätt beslut om överexponering när det väl gäller.

• 3 veckor senare...
Postad

drog av en till ektachrome-testrulle. verkar aldrig bli nog med såna :)

insåg en grej från 2ooT-testen jag filmade i vintras.. mätte ljuset ute på en SVINKALL dag, batteriet pallade inte med. kom fram till att 5.6 på bländarn i 70 fps skulle bli bra. men eftersom batteriet inte hängde med så blev det ungefär 24 fps, men med perfekt exponering :) svårt det där

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...