magnus318 Postad 12 maj 2009 Postad 12 maj 2009 Hej! Vi är två stycken studenter som läser Affärsutveckling & Entreprenörskap på Chalmers i Göteborg. Vi läser en kurs som heter Fastighetsförvaltning där vi ska ta fram ett förslag på ombyggnation av en industrilokal. Ett alternativ som vi undersöker är att göra om lokalen till en filmstudio. Vi skulle således vilja veta vad ni anser om detta. Finns det något behov av en filmstudio i Göteborg? Är det något som är extra viktigt att tänka på när det gäller filmstudio? Tack på förhand /Magnus Olsson & Viktor Granberg 0 Citera
jonkanon Postad 12 maj 2009 Postad 12 maj 2009 Tänk på att studio heter sound stage. Det kräver fet ljudkontroll för alla i hela världen utom italienare. Dvs, det ska inte läcka in några ljud utifrån som kan störa produktionen, så ni inte bara är insnöade på utrymme. http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_stage Jag är ju inte i behov av studio då jag endast är en småskit, men kolla upp beläggningen i trollhättan och jonsered (om det är någon i jonsered). Och om det inte är fullt där men fullt i stockholm så kanske det ska undras VARFÖR det är skillnad. En studio utformar man ju scenografierna som man vill i, så om det inte är unikt så som vattenkontroll eller något annat specifikt så är det väl hur väl studion integrerar i övriga produktionen som är det viktiga. /Jon 0 Citera
Bleckert Postad 12 maj 2009 Postad 12 maj 2009 Att bygga en filmstudio är en hel vetenskap i sig. Tror inte att det finns någon på detta forum som har koll på allt som krävs men som jonkanon säger så är ju ljudisolering en ytterst viktig detalj. sen krävs det att lokalen har stora portar så man kan köra in lastbilar, kranar m.m. vidare krävs att det i anslutning till själva studion finns utrymme för snickeri (måste ju bygga kulisserna någonstans) och loger för smink och kostym. Hur vidare det finns behov vågar jag inte svara på, men förutom tv och film så är reklamfilm stora på att använda studios. ring/maila runt till de stora produktionsbolagen och fråga om de efterfrågar mer studioutrymme. Just nu är det ju lågkonjunktur och efterfrågan på komerciell film har gått ner så det kan vara svårt att få konkreta svar direkt men man kan ju alltid försöka spå framtiden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.