Gå till innehåll

Workflow


Recommended Posts

Jag tyckeratt det inte finns något bra "workflow" för redigering med effektbehov i extern programvara.

 

Jag filmar med dv teknik.

 

Nu har jag funderat en stund och vill höra vad ni tycker.

 

1. Redigera till en "rå" kopia i redigeringsprogrammet in i minsta detalj.

 

2. Skapa en ny tidslinje.

 

3. Kopiera klippen/klippet, som ska sedan exporteras, från tidslinjen med det redigerade materialet och klistra in i nya tidslinjen.

 

4. Rendera ut detta klipp till en ny DV fil i förslagsvis quicktime mov eller avi.

 

(På så sätt får man bara med det som har valt lägga ut till tidslinjen och tid före och efter kommer inte med. Man kan också sätta samman smådelar från flera klipp som blir en enhet.)

 

5. Hämta in den nya filen i det externa effektprogrammet och gör effekterna.

 

6. Rendera ut en ny DV fil.

 

7. Importera fil till redigeringsprogrammet och byt ut klippet på tidslinjen mot den nya.

 

Vad sägs?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på program bör man iofs undvika DV-kompression i flera steg... PPro kan, om man inte har ngn effekt pålagd, rendera ut DV-klipp utan kompressionsförlust. Vet inte om Vegas/FCP/Edius eller andra gör samma sak. Annars bör man möjligen hålla sig till ex QT Animation eller ngt annat liknande okomprimerat format.

 

Eftersom jag sitter i PPro / AE så kan jag klippa/klistra mellan programmen med bibehållna in/ut (alt i CS4 bara högerklicka och välja "Create After Effects Composition"). Annars gillar jag att skicka ut separata klipp med nån sekund extra före/efter för "säkerhets skull".

 

Funkar inte klippa/klistra, ex om jag måste till Imagineer Systems Mocha för Motion Tracking eller för roto-jobb i Photoshop eller annan mjukvara (Shake, Nuke eller whatever) så brukar jag köra ut klippet som just QT Animation eller ngn form av Decklink AVI/QT.

 

Sen brukar jag, beroende på om det är en komplex film eller ej, lägga det nya VFX-klippet på spåret ovanför originalet så man snabbt kan växla mellan VFX och originalklippet för att se ev missar osv.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra info Max, hur tycker du, och andra, om denna arbetsgång då?

 

1. Redigera till en "rå" kopia i redigeringsprogrammet in i minsta detalj.

 

2. Skapa en ny tidslinje.

 

3. Kopiera klippen/klippet, som ska sedan exporteras, från tidslinjen med det redigerade materialet och klistra in i nya tidslinjen.

 

4. Rendera ut detta klipp till en ny fil i quicktime animation.

 

(På så sätt får man bara med det som har valt lägga ut till tidslinjen och tid före och efter kommer inte med. Man kan också sätta samman smådelar från flera klipp som blir en enhet.)

 

5. Hämta in den nya filen i det externa effektprogrammet och gör effekterna.

 

6. Rendera ut en ny quicktime animation fil.

 

7. Importera fil till redigeringsprogrammet och "överlägg" klippet på tidslinjen över det gamla.

 

 

Max: kan man klippa och klistra i CS 3 mellan PPro och AE? Har försökt men kanske gör jag på fel sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Max: kan man klippa och klistra i CS 3 mellan PPro och AE? Har försökt men kanske gör jag på fel sätt?

 

Ska funka sen version...hmm... waaay back, förutsatt att man har matchande versioner av PPro/AE. Däremot är den, emellanåt, liiiite racklig. Har man suttit ett längre tag och redigerat så kan man ibland behöva starta om AE för att det ska gå att klistra in klippen.

 

Vet att Adobe och Microsoft har en mindre debatt vems felet är.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...