Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan alla glada människor!

Jag och några klasskompisar har skapat en film som slutprojekt i kursen Multimedia A.

Vi vill gärna dela med den till er, vi vill också gärna ha lite kritik, tips och annat att tänka på. Ha dock i åtanke att detta är en nollbudget film där vi enbart använt egna saker som vi redan hade samt lite skolmateriel, dessutom hade vi ett ganska tight tids-schema....

http://img520.imageshack.us/img520/2488/tco.th.jpg

http://img167.imageshack.us/img167/7606/tco2msn.th.jpg

En kort introduktion vad filmen handlar om:

Ett värdefullt objekt i en väska rånas från väktare av två hänsynslösa rånare som sedan flyr.

Väktarna kallar på en specialstyrka som tar upp jakten på rånarna.

Runtime: 4.18

Länk till filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=VHqgFpv6RG0

Postad

Inte bra.

Klippningen är för långsam, fotot är på vissa ställen totalt överexponerat, musikvalen är skumma (ni slaktar Queen - the show must go on), skådespelet är inte trovärdigt då det är ingen "taktik" alls i hur folk gör det ena efter det andra.

Fotot är också bara wideshot efter wideshot, inga closeups eller medium shots med energi i utan bara långa tråkiga wideshots.

Ett bra exempel på rån är allt i Heat, kolla den filmen och jämför.

Ni har liksom schyssta saker för att filma lite halvrån o sånt, men sättet ni filmat tråkar bara ut en.

Postad
Inte bra.

Klippningen är för långsam, fotot är på vissa ställen totalt överexponerat, musikvalen är skumma (ni slaktar Queen - the show must go on), skådespelet är inte trovärdigt då det är ingen "taktik" alls i hur folk gör det ena efter det andra.

Fotot är också bara wideshot efter wideshot, inga closeups eller medium shots med energi i utan bara långa tråkiga wideshots.

Ett bra exempel på rån är allt i Heat, kolla den filmen och jämför.

Ni har liksom schyssta saker för att filma lite halvrån o sånt, men sättet ni filmat tråkar bara ut en.

tack för svaret, jo jag håller med på nästan alla punkterna, dock som jag skrivit har vi haft knapp tid att göra denna film, dessutom har vi enbart haft tillgång till skolans grejjer.. vilket inte är mycket att hänga i julgranen... Heat är en bra film att ta lärdom av, men jag fattar inte hur du kan jämföra den med våran film???? hur stor budget hade Heat tror du?? jämfört med våran på 0kr

Postad

ja det känns lite som att ni inte gjort något bildmanus, har jag rätt? asså ni har mer åkt till en plats och där av bestämt helt hur ni ska filma och detta gör att man snabbt tappar intresse, så ett tips till nästa projekt är att göra ett bildmanus för det tar ju inte så väldigt lång tid heller :) high1ander har sagt det mesta annars men jag blev väldigt förvånad av att killen som blir skjuten i sluten sen kan gå iväg till "polisbilen" nästan helt själv, asså om han nu bara blev skjuten i typ axeln så skulle han ju gjort mer än att bara ligga där (han borde ha typ skrikigt och tagit sig för axeln) och ja om han inte reagerar när han blir skjuten då är han ju helt änkelt död... så ja hur går man då till en polisbil? så mitt andra tips blir att överreagera för att överreagera är alltid bättre en att inte reagera alls (iaf i min synpunkt). mitt sista tips är vad jag tror att high1ander menade men som du missuppfattade: tänk igenom vad det är för någon sorts film du vill göra och kolla sen igenom några rullar med liknande filmer :) alltså vist Heat har en väldigt mycket större budget en er men ni kan ju fortfarande lära er otroligt mycket från proffsen som ändå gör samma sak som er (tex då byten med kameravinklar).

kul att du vill lära dig iaf, jobba på : )

Postad
ja det känns lite som att ni inte gjort något bildmanus, har jag rätt? asså ni har mer åkt till en plats och där av bestämt helt hur ni ska filma och detta gör att man snabbt tappar intresse, så ett tips till nästa projekt är att göra ett bildmanus för det tar ju inte så väldigt lång tid heller :) high1ander har sagt det mesta annars men jag blev väldigt förvånad av att killen som blir skjuten i sluten sen kan gå iväg till "polisbilen" nästan helt själv, asså om han nu bara blev skjuten i typ axeln så skulle han ju gjort mer än att bara ligga där (han borde ha typ skrikigt och tagit sig för axeln) och ja om han inte reagerar när han blir skjuten då är han ju helt änkelt död... så ja hur går man då till en polisbil? så mitt andra tips blir att överreagera för att överreagera är alltid bättre en att inte reagera alls (iaf i min synpunkt). mitt sista tips är vad jag tror att high1ander menade men som du missuppfattade: tänk igenom vad det är för någon sorts film du vill göra och kolla sen igenom några rullar med liknande filmer :) alltså vist Heat har en väldigt mycket större budget en er men ni kan ju fortfarande lära er otroligt mycket från proffsen som ändå gör samma sak som er (tex då byten med kameravinklar).

kul att du vill lära dig iaf, jobba på : )

vi hade enbart ett skriftligt manus tyvärr...

sen det angående när han blir skjuten i axeln så håller jag helt med, det var faktiskt ganska så dåligt gjort.. men alla är nybörjare någon gång hehe

jag vill ändå tacka både high1ander och dig för den kritik ni givit. Jag lade upp denna tråd för att få massa tips och kritik.

Jag funderar på att göra en till film nu i sommar. Då har vi inga tidsbegränsningar osv så förhoppningsvis ska den bli bättre, ska tänka på det ni påpekat också

Postad
vi hade enbart ett skriftligt manus tyvärr...

sen det angående när han blir skjuten i axeln så håller jag helt med, det var faktiskt ganska så dåligt gjort.. men alla är nybörjare någon gång hehe

jag vill ändå tacka både high1ander och dig för den kritik ni givit. Jag lade upp denna tråd för att få massa tips och kritik.

Jag funderar på att göra en till film nu i sommar. Då har vi inga tidsbegränsningar osv så förhoppningsvis ska den bli bättre, ska tänka på det ni påpekat också

Vill bara hoppa in i den här diskussionen för att säga att ja tycker du har helt rätt inställning. Det här forumet handlar mycket om att få reda på vad man gjort bra och vad man gjort mindre bra, allt för att kunna bli bättre och bättre på det man gör. Vilket du ju uppenbarligen förstått :)

Lycka till med dina kommande filmer!

Postad
tack för svaret, jo jag håller med på nästan alla punkterna, dock som jag skrivit har vi haft knapp tid att göra denna film, dessutom har vi enbart haft tillgång till skolans grejjer.. vilket inte är mycket att hänga i julgranen... Heat är en bra film att ta lärdom av, men jag fattar inte hur du kan jämföra den med våran film???? hur stor budget hade Heat tror du?? jämfört med våran på 0kr

Budget avgör inte klippning, musik, plats och vinkel av kamera, etc. det är något man själv avgör.

Ni har en väldigt lätt kamera som ni kan springa runt handheld med (mer energi i fotot), men ni står för mycket med den och gör skakiga panoreringar.

När jag gick på gymnasiet så gjorde jag skitfilmer (men jag gick inte media utan hade bara en mediaklass) och jag kunde inget av de skiten jag pratar om nu. Så ta det inte som jag säger att ni gör skit nu och allt kommer alltid vara skit.

Om jag ska jämföra och säga vad man kan göra som i Heat så: Heat är väldigt mycket "handheld" (inte att jämföra med Svensson semster-handheld, men ändå). Många shots är upplagda att man ser person A, person A rör på sig och man ser vad person A siktar på med sitt vapen genom att man står bakom axeln. Klippen är mycket snabba (inte Bourne Ultimatum-snabbt, men ändå) som går fram och tillbaka mellan brottslingar och polisen, man visar kanske då och då en "wide shot" där man ser förhållandet och avstånd mellan brottslingarna och polisen, inte hela tiden. Musiken har ett tempo och stil som får en att känna att något är på gång och att det gäller att vara kall och ha sina sinnen på full alert. Sen skådespelarna i Heat fick göra diverse polis/militärträning så de kändes äkta när de skjuter och laddar om. De sätter sina sikten på fienden med precision och bestämdhet, de springar till sina mål med precision och bestämdhet, snabbt och effektivt.

Visst ni har inte råd att skicka era skådisar på träning, säkert inte ens råd att köpa mat åt dem för dagen... Därför kan man inte ha bilder där man ser att de saknar 0 taktik, 0 kunskap, etc. det gäller då att ha "tighta shots, snabba shots" där man inte ser hur dåliga de egentligen är och då använder man tagningarna där de faktiskt ser ut vara säkra på vad de gör. - Om jag vet en skådespelare suger så slänger jag liksom inte långa monologer till personen...

När jag såg er film så fick jag känslan att jag var en polis som kolla på banden från övervakningskameror under ett rån. Känslan "jag" vill ha är att jag är där och när som helst kan en kula träffa mig för det är så kaotiskt, inte att jag sitter säkert hemma i soffan...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...