Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Antar att fler har haft detta problem men jag kör i alla fall. Har ett projekt som ligger i ProRes (HQ) 1080p25. SVT vill att detta ska fungera på deras AVID-utrustning, men tydligen så krockar ProRes-codecen med AVID. Jag har Avids codec till QT och har använt mig av DNxHD codecen för att exportera en 720p50 fil i .mov. Kan detta fungera för AVID eller måste jag konvertera till 4:1:1 för att vara säker? Tycker bilden blir så sunkig av att skalas ned från 1080p till DV.

Postad

Välkommen till helvetet.

Skämt och sido.

Två vettiga sätt vad jag förstår. Det ena är att exportera det till ett HDV-band.

Det andra är att konvertera till DVCPRO HD.

Jag levererade på som vanlig DV på band sist jag hade men SVT att göra. Deras sändning var ändå lågupplöst.

Avid och pilla in filer från en mac är inte det mest smidiga.

/KN

Postad

Avid och alla andra fil-format än deras egna är jobbiga... ;)

Det borde rimligen fungera med 720P 50 och DNxHD, vore ju trist att behöva dra via 4:2:0 och HDV-band. Är det bara en färdig filmfil, så borde ju QT Animation funka (som vanligt) även om den blir stor som f-n.

Det är (var?) mycket trassel med minneshanteringsbuggar i DNxHD, men dom är förhoppsningsvis borta.

/Max

Postad

HDV-band är inte ett alternativ då jag inte har sådan utrustning. Vi kör med HMC151 och kan därför inte tanka tillbaka till kamera. Därför gäller det att leverera kompatibla format på DVD-skiva. Känns löjligt att två professionella plattformar krockar på detta sätt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...