Hagwall Posted October 22, 2004 Posted October 22, 2004 Kan någon vänligen förklara skillnaden på DTS och 5.1? 5.1 vet jag ved det är men hur skilljer de sig åt? är DTS bättre? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted October 23, 2004 Posted October 23, 2004 DTS stöder också 5.1-ljud. Jag tror du vill veta skillnaden mellan DTS och Dolby Digital. Eller? DTS är inte lika mycket komprimerat som Dolby så därför har det en aningen bättre kvalité. Men man ska använda det som ens egen förstärkare "föreslår" - om den stödjer båda, kan man välja den som låter bäst. 0 Quote
Hagwall Posted October 23, 2004 Author Posted October 23, 2004 Tack! Det var ett sådant svar jag ville ha! 0 Quote
Christian van Caine Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 DTS har en betydligt bättre planerad kompression men blir även större. Personligen tycker jag det är väldigt stor skildnad i ljud, men inte alla förstärkare stöder det, plus att det blir mindre plats för extramaterial på skivan om du nu bryr dig om det :) DTS-Mastrat ljud brukar även bli uppåt en 3Db högre än DD, varför vet jag faktiskt inte än. Inte lätt att hitta hygglig dokumentation om någodera av formaten tyvärr. 0 Quote
Recommended Posts