Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag håller på att skriva ett manus om en viss mans liv, eller åtminstone delar utav hans liv. Detta är en man som har levt och som tidigare inte har filmatiserats, däremot har det skrivits en bok om honom, en biografi som täcker större delarna av hans liv.

Till mitt manus (långfilmsmanus) har jag dock valt att fokusera på en viss del utav hans liv och nu till frågan: Kan man ha upphovsrätt till någons biografi? Boken som finns skriven om honom är skriven av personer som "kände" honom (mer eller mindre var hans fiender), efter denna mans död.

Så alltså, om jag lånar delar från boken, som ju är delar av mannens liv, gör jag intrång på författarens verk då? Jag vill tex "sno" lite utav dialogen som är skriven i boken men samtidigt inte kliva författaren på tårna såklart.

Har dessa författare på något sett upphovsrätt till denna mans liv? Det verkar ologiskt. Om jag vill skriva ett manus om tex Edith Piafs liv så har jag väl rätt att göra det, trots att det finns böcker och filmer om henne?

Postad

Om du gör en spelfilm och vill använda dialog från en bok så behöver du ha författaren och förlagets godkännande. Ev även den avlidnes dödsbo.

Om en känd person, tex hitler figurerar som en bakgrundskaraktär i en film så behövs det inte. Det anses som "allmän kännedom", hittar inte exakta ordet...

Du har rätt att använda ett par rader ur en bok, enligt citaträtten, om du uppger källa och det är lite. Som man gör i dokumentärer. I spelfilm gäller lite andra regler.

Inget av detta är ett upphovsrättsproblem i manusskrivande-fasen utan är ett huvudbry för ev producent i framtiden. Skriv på, låt det flöda!

Och om du vill, maila till förlaget/författare och berätta dina avsikter, be om ett ok. Spar mailet och bifoga det som en bilaga till manuset.

Upphovsrättsfrågan är aktuell vid försäljning av manus och vid visning av filmen.

Har du löst problemet så är manus dyrare. Osv.

Nu e jag riktigt nyfiken, ven e snubben? skicka ett pm om du inte vill avslöja.:birp

/KN

Postad
Om du gör en spelfilm och vill använda dialog från en bok så behöver du ha författaren och förlagets godkännande. Ev även den avlidnes dödsbo.

Om en känd person, tex hitler figurerar som en bakgrundskaraktär i en film så behövs det inte. Det anses som "allmän kännedom", hittar inte exakta ordet...

Du har rätt att använda ett par rader ur en bok, enligt citaträtten, om du uppger källa och det är lite. Som man gör i dokumentärer. I spelfilm gäller lite andra regler.

Inget av detta är ett upphovsrättsproblem i manusskrivande-fasen utan är ett huvudbry för ev producent i framtiden. Skriv på, låt det flöda!

Och om du vill, maila till förlaget/författare och berätta dina avsikter, be om ett ok. Spar mailet och bifoga det som en bilaga till manuset.

Upphovsrättsfrågan är aktuell vid försäljning av manus och vid visning av filmen.

Har du löst problemet så är manus dyrare. Osv.

Nu e jag riktigt nyfiken, ven e snubben? skicka ett pm om du inte vill avslöja.:birp

/KN

Tack för ett mycket givande svar! Dock är jag fortfarande lite kluven...

Låt säga att denna mans liv, och delarna som jag valt att belysa, inte skulle vara kända om det inte vore för den här boken, behövs då upphovsrätten för att då överhuvudtaget realisiera (den eventuella) filmen? Om man vill filmatisera en fiktionell bok så är det ju självklart att man behöver ha upphovsrätten, eftersom man arbetar utifrån någon annans idé, men att filmatisera någons liv borde väl i praktiken inte kräva någon upphovsrätt? Det är ju liksom inte någons kreativa idé, utan någons liv? Nu låter det som att jag förkastar människans liv, men det jag menar är att jag ju inte jobbar efter boken, egentligen, utan efter mannens liv.

Det är inte så jätteviktigt för mig att jag följer vissa utav de dialoger som förs i boken, jag kan improvisera fram lite. Men jag är däremot lite orolig över det faktumet att det aldrig gjorts en film om denna man, och jag misstänker att nån någonstans kan sitta och trycka på upphovsrätten på ett eller annat vis, och därav hindra en filmproduktion...

Tyvärr har jag knappt någon tillit till människan när det gäller att dela med sig av idéer =) Men jag har skrivit 40 sidor och har tänkt försöka hålla mig till 110, så håll utkik på "kolla mitt manus" då och då så kanske den dyker upp där i sinom tid.

Postad

Man kan väl säga så här, om man gör en film om någon som är levande så behöver man tala med personen för att få fakta, och därmed sluter man ett avtal. Om man gör en film om en död person så gör man samma sak fast med de efterlevande.

Om personen inte är känd och man inte vill tala med ev efterlevande så gör man enklast i att byta ut ev namn och platser och på så sätt komma runt problemet.

Men det är alltid bra att snacka med personerna runt "källan". Det är sjystast så.

Ingen äger någonting. Har du bytt namn och plats och ev tid, så är du inspirerad av verkliga händelser.

Men det är svårt att svara exakt när man inte vet vem det gäller.

/KN

Postad

Det är en lite knepig fråga, och som beta75 säger så handlar det om vad som är "allmän kännedom" eller ej. Men för att exemplifiera: om jag har skrivit en biografi om en person där jag utgått från gamla tidningstexter, domstolsprotokoll och vad andra skrivit, så är det fritt fram att filmatisera. Om jag däremot har skrivit en biografi som bygger på mina personliga erfarenheter med personen, så är det inte fritt fram att filma, eftersom denna information inte kan anses vara allmänt känd.

Självklart finns det även en gråzon där det inte är uppenbart hur det fungerar, men det är sådant man har jurister till.

/Jakob

Postad

Kontakta bokförlaget och hör med dem vad du får använda! Jag skrev ett helt manus baserad på en persons liv och använde vissa delar från hans bok och det fastnade i en rättighets twist med förlaget, kan då tillägga att jag hade hans familjs tillåtelse att skriva om han men förlaget satte stop. Har nu i efterhand fått reda på att förlaget föröker sälja hans bok till intresserade film bolag, därför fick jag inte använda nåt från hans bok..

Men jag skrev om hela manuset, men använda fortfarande hans namn och vissa delar som var bevittnade av andra och på så sätt kunde jag kringå rättigheterna..

Lycka till

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...