blackheim Posted January 14, 2003 Share Posted January 14, 2003 Tjena! Vi håller på att redigera en film och har följande fråga: Hur får man ut en widescreenbild med svarta ränder uppe och nere på en vanlig 4:3-TV, när man spelat in med en Sony DVkamera och redigerat i Adobe Premiere 5.5? Tacksam för snabbt svar, Claes Andersen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted January 14, 2003 Share Posted January 14, 2003 Nu redigerar jag inte i Premiere så jag vet inte ens om det är möjligt (i 5.5 versionen iallafall), men leta efter filter som heter "mask". Borde ligga i "image" eller "film" filtermappen eller nåt liknande. Om ni nu lyckas hitta ett filter, så lär det troligtvis inte vara ett anamorfiskt filter; dvs, den kommer att rita över delar av bilden med ramarna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik sandén Posted January 16, 2003 Share Posted January 16, 2003 I "Effektfönstret" väljer du "Video" och sedan "Transform". Dra "Clip" effekten till klippet och ställe in hur mycket som ska bli svart i kanterna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mega_musik Posted January 16, 2003 Share Posted January 16, 2003 Ifall du har filmat i 16:9-läge så ska du använda Perspective-> Transform och sätta scale height på 75%. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted January 17, 2003 Share Posted January 17, 2003 Ja, där ser man så rätt man kan ha när man gissar... :r Om npgon däremot använder Avid Xpress DV kan de använda mitt tips :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts