blackheim Posted January 14, 2003 Posted January 14, 2003 Tjena! Vi håller på att redigera en film och har följande fråga: Hur får man ut en widescreenbild med svarta ränder uppe och nere på en vanlig 4:3-TV, när man spelat in med en Sony DVkamera och redigerat i Adobe Premiere 5.5? Tacksam för snabbt svar, Claes Andersen 0 Quote
Ronnie Posted January 14, 2003 Posted January 14, 2003 Nu redigerar jag inte i Premiere så jag vet inte ens om det är möjligt (i 5.5 versionen iallafall), men leta efter filter som heter "mask". Borde ligga i "image" eller "film" filtermappen eller nåt liknande. Om ni nu lyckas hitta ett filter, så lär det troligtvis inte vara ett anamorfiskt filter; dvs, den kommer att rita över delar av bilden med ramarna. 0 Quote
henrik sandén Posted January 16, 2003 Posted January 16, 2003 I "Effektfönstret" väljer du "Video" och sedan "Transform". Dra "Clip" effekten till klippet och ställe in hur mycket som ska bli svart i kanterna. 0 Quote
mega_musik Posted January 16, 2003 Posted January 16, 2003 Ifall du har filmat i 16:9-läge så ska du använda Perspective-> Transform och sätta scale height på 75%. 0 Quote
Ronnie Posted January 17, 2003 Posted January 17, 2003 Ja, där ser man så rätt man kan ha när man gissar... :r Om npgon däremot använder Avid Xpress DV kan de använda mitt tips :) 0 Quote
Recommended Posts