Shane Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Jag har en fråga. Har läst att man ska skriva namnen med versaler första gången de kommer fram i texten (scenebeskrivningen) t.ex. ERIK går ut till balkongen och tittar ner. Där står LINA och EMIL och pratar. De tittar på honom. Erik tar sats och hoppar ner för de 3 våningarna under honom. Lina SKRIKER Annan fråga med som i texten ovan måste ljud också vara "versal-erade". Ser detta som jobbigt att behöva gå tillbaka och leta ljud och namn. Tack för hjälpen i förhand. 0 Citera
StenR Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Jag har en fråga. Har läst att man ska skriva namnen med versaler första gången de kommer fram i texten (scenebeskrivningen) t.ex. ERIK går ut till balkongen och tittar ner. Där står LINA och EMIL och pratar. De tittar på honom. Erik tar sats och hoppar ner för de 3 våningarna under honom. Lina SKRIKER Annan fråga med som i texten ovan måste ljud också vara "versal-erade". Ser detta som jobbigt att behöva gå tillbaka och leta ljud och namn. Tack för hjälpen i förhand. Namn, ja. Ljud beror väl på hur viktiga de är. 0 Citera
jbergman Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 ERIK går ut till balkongen och tittar ner. Där står LINA och EMIL och pratar. De tittar på honom. Erik tar sats och hoppar ner för de 3 våningarna under honom. Lina SKRIKER Nu är ju detta bara en exempeltext, men vad som ju uppenbart saknas i det är beskrivningar av de personer som introduceras. Det är just när en person introduceras för första gången som man kan pausa flytet och ge en tydligare beskrivning, och när man går igenom manuset och glömmer bort hur någon ser ut så underlättar det att beskrivningen är tydligt markerad genom att namnet är versaliserat. Annan fråga med som i texten ovan måste ljud också vara "versal-erade". Måste och måste... som alltid handlar det om att läsningen av manuset så långt som är möjligt skall motsvara hur det är att se filmen, och ett av de tricks man kan ta till är att versalisera ljud för att så att säga lyfta dem ur texten som annars enbart beskriver bilden. Ser detta som jobbigt att behöva gå tillbaka och leta ljud och namn. Tack för hjälpen i förhand. Tja, saker är jobbiga ibland. I gengäld är det betydligt jobbigare för läsaren att behöva fundera på huruvida en karaktär som dyker upp har varit med tidigare eller ej. Att skriva manus handlar inte om att göra det lätt för sig själv, utan att göra det lätt för läsaren. /Jakob 0 Citera
Shane Postad 24 mars 2009 Författare Postad 24 mars 2009 Ska tänka på va du sa. Har föresten en annan fråga de där med att TITLAR, SÅNGER och BÖCKER ska vara versalerade är det viktigt, jag förmodar att det också gör det lättare för läsaren men jag har läst en del manus där "regeln" inte följs alls :) 0 Citera
Kim-O Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Jag brukar skriva ljudeffekter med versaler. Inte alla ljud som hörs, som till exempel att någon skriker, om den människan gör det i bild också. Det med att titlar, böcker och sånger ska vara versalerade handlar väl det också om att göra det så enkelt för läsaren som möjligt, som jbergman sa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.