mzreklam Postad 14 mars 2009 Postad 14 mars 2009 Mpeg2 codec mpeg2 codec som jag änvänder i compressor för dvd som slutmål funkat fint, men undrar om nån vet om det finns bättre codecs program för detta vilka i såna fall om man vill nå superkvalitet, samma med hdvcodec till blurayskivor, där använder jag mpeg4 och bränner sen i toast eller Encore funkar fint men vilken codec är allra bäst för slutresultatet. Vill nå upp till kvaliten som används på Apple - Movie Trailers. Jag jobbar från Fcut med senaste dator, alltså bästa flödet till dvd och bluray. 0 Citera
ronnylov Postad 19 mars 2009 Postad 19 mars 2009 HDV använder MPEG2 och jag tror MPEG-2 strömmen i HDV är blueraykompatibel. Så för bästa resultat bör man kunna muxa om HDV till bluray helt utan kvalitetsförlust. Jag har ingen koll på exakt hur man gör detta dock. Vill man komprimera hårdare, alltså få in mer speltid så är h.264 ett bra alternativ för bluray. När det gäller DVD så är det endast MPEG-2 som gäller och då med DVD-kompatibla inställningar såsom 720x576 upplösning o.s.v. 0 Citera
video_sync Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 MPEG-2 Part 2 HDV är kompatibelt med BR standarden, BR stödjer HDV profil samt nivå inom MPEG-2 Part 2 standarden, baseras på Transport strömmar och har en maximal bithastighet på 48 mbit / sek vid A/V mux. BR standarden hanterar inom MPEG-2 Part 2 upp till HP@HL (endast 4:2:0 fsampling) på en maximal upplösning av 1920x1080 (SMPTE 1080). När det gäller bildskanning, så stödjer inte BR standarden 25P flagga vid 1080 utan måste authoras som 50i genom att basera de progressiva bilderna som fält, eller onödigt konverteras till 24p. Det enda problemet bör vara ljudströmmen i HDV. BR bör native kunna hantera hela MPEG-1 Part 3 standarden ( i detta fall AL 2 av Part 3 ), dock ej säker på huruvida alla authoring program hanterar det, dvs. acceptans av mjukvaran. En mux av videoströmmen till en ny encoding av ljudströmmen till PCM eller AC-3 bör vara vettigt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.