Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjena.

jag har alltid capturat clip-by-clip i premiere (PC). dvs jag sitter och kollar på bandet, spolar och läser manuellt in varje klipp , exact hur kort eller långt jag vill.

nu skall jag jobba med en tysk kille som tidigare enbart jobbat med fcp/QT på macbook. Vi tänker jobbe enligt min modell, med mpeg filer till cs3/pc. Han kan inte tänka sig att behöva sitta och läsa in "clip-by-clip",. Tidigare har han alltid läst in hela band genom QT som en 60 minuter lång fil. Sedan kan han i QT spelaren öppna den 60 min filen, och markera de partier som han vill göra små klipp av. ... DVS... han läser in hela bandet (medan han kokar kaffe)... sedan när det är klart väljer han ut ett antal scener från denna 60 min fil, och exporterar väldigt fort dessa, och kastar sedan orginal filen (60 min).

Han "vägrar" göra på mitt sätt, då det är tidskrävande. Han har cs3 på sin macbook nu och en axh1:a som han filmar 1080i50 med.

Jag vill att han skall läsa in antingen mpeg eller m2t filer. de måste vara adobes orginal HDv filer, då de är de enda som fungerar till mitt deinterlace script. Finns det något sätt för honom att läsa in ett helt band och sedan exportera ut de delar han vill spara som separata små filer? OCH ÄNDÅ BEVARA exakt den mpeg ström jag är ute efter?

/peter

Postad

Finns det någon liknande funktion i stil med DV Start/Stop Detection som finns i Final Cut i Premiere Pro? Isf kanske det kan vara något.

Om det finns:

Det den funktionen gör är att om du markerar ett klipp och trycker Edit > DV Start/Stop Detection vilket skapar markers för alla tillfällen du startat och stoppat kameran som man sedan kan markera och göra subklipp av. Jag antar att man sedan skulle kunna exportera dessa som mindre filer av något så okomprimerat som möjligt och sedan slänga den stora filen... efter man rotat igenom vilka av dessa subklipp som är användbara, givetvis.

(Finns även i Avid, där heter den "DV Scene Extraction")

Förresten, hur orkar du sitta och traggla igenom ett helt band och captura manuellt? Det kände jag var en syssla som datorn kunde göra åt mig lika gärna ända sen första året på media på gymnasiet...

Postad

Scenedetection finns inte för HDV i PPro. Renderar du ut filerna så blir det en kvalitetsförlust om du inte kör som ex Uncompressed - men då blir dom STORA.

Däremot finns ju HDV Split för PC (gratis) men jag vet inget som är motsvarande på Mac.

Någon annan som vet?

/Max

Postad

Be honom vända på arbetsordningen. Dvs han sätter alla in och ut punkter på bandet medans han tittar på det o PPro (loggar). När han kommit till slutet så kör han capture av klippen. Färdigt. Det är det absolut enklaste.

Annars kanske clipwrap kan hjälpa: http://www.clipwrap.com/

/KN

Postad

Det är sant, log & capture borde ju fungera i det här fallet. Lite tråkigare, men borde vara optimalt i det här fallet... tänkte jag inte på :P

Postad

nja, fanken. jag slog näven i bordet och sa att, "nu gör vi som jag säger... den långa och krångliga vägen".

skit samma, det får ta en timma längre. resultatet blir bra, och man är ju restultat människa... ? :0

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...