Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! :)

Någon mer som kommit vidare på Dramatiska Institutets utbildningar och fått komma dit på intervju? Vad tyckte ni om intervjun..? Jag tyckte att det var kul att vara där men otroligt svår intervju.. blev jättenervös.. Ngn som har några erfarenheter av den långa antagningsprocessen?

Mvh EternalSun

• 3 veckor senare...
Postad

Jag gick också vidare till intervjudelen på DI och är ganska nyfiken på om du eller andra här var med om samma upplevelse som jag?

Jag blev utsatt för en fullkomlig nonsensintervju. Nu kanske ni tror att jag är bitter för att jag inte kom vidare men så är inte fallet, då det här gränsade till det skrattretande.

1. De var över huvud taget inte intresserade av vad jag tyckte och tänkte om film. Den djupaste frågan som kom upp (och möjligen den enda filmrelaterade frågan om jag minns rätt) var: "Vilka är dina tre favoritregissörer".

2. 75% av tiden gick åt till att rektorn för DI Harald Stjerna (vet ej hur det stavas) satt och levererade ett tvivelaktigt filmfakta på ett annat. Några urval är när han försökte förklara för mig att det viktigaste i min scen (scenen jag visade ur en egen film, där en son har ett våldsamt bråk med sin far) var att jag borde visat fotbollsmatchen på TV:n (som fadern tittar på i början av scenen). "Annars förstår man inte karaktärerna", och när han skulle förklara varför Jack vinner sin biljett till Titanic i filmen Titanic (som han förövrigt uttalade som titta-nick), "För att när Jack dör i slutet ska inte publiken kunna klaga, för Jack har inte betalat för sin biljett".

3. Slutligen, när de väntat ut de sista minuterna av intervjun, som avslutades alltsammans med att jag ombads balansera en lång pinne på mitt finger och gå tre steg genom rummet!

Allt kombinerat med att Harald imiterade min dialekt friskt m.m. så fick jag, kanske inte helt ogrundat, känslan av att de drev med mig. Den enda andra logiska förklaring jag kan komma till är att de på något sätt försökte provocera fram en reaktion för att se hur jag reagerade. Men det låter fullkomligt absurt. Vad skulle det vara för typ av reaktion, och vad är det för elitistiskt tankesätt som får en att tro att man kan döma en persons personlighet baserat på några hemmasnickrade test.

Kom även vidare till intervju på Danska filmskolan och där var intervjun fullkomligt normal. De var mycket pålästa om mina meriter och hade verkligen kollat noga på mina filmer.

Kan tillägga att Harald Stjerna var mycket intresserad om hur intervjun gick till i Danmark och om "de snackat skit om dem där" :)

Fullkomligt absurt som sagt. Så, såg intervjun likadan ut för er andra som varit där eller var det här ett specialfall?

Det blir troligtvis inga fler ansökningar till Di för min del iaf. Jag blev inte direkt lockad av skolan genom den här intervjun.

Postad

3. Slutligen, när de väntat ut de sista minuterna av intervjun, som avslutades alltsammans med att jag ombads balansera en lång pinne på mitt finger och gå tre steg genom rummet!

HAHAHA! Dagens asgarv.

Jag skulle nog bli skogstokig om de bad mig balansera en pinne genom rummet! Varför i helvete ska man balansera en pinne genom ett rum på fingret när man söker in till en filmutbildning?

Vad sökte du?

Postad

Parker... är du säker på att dom helt enkelt inte redan hade fyllt platsen för flera veckor sedan?

Monty Python åsido... måste ha varit någon slags reaktionstest du utsatts för... kanske för att se hur mycket kaos man tål att ta innan man tar kontroll över situationen... Ett slags ledarskaps/självständighets-test... huruvida det är relevant för en filmskole-intervju vet inte jag dock... måste vara nått nytt då Kjell Sundvall inte nämnde något om "pinn-finger-testet" när han berättade om sin egna intervju till skolan då han sa att hans favoritfilm senaste året var "Skyskrapan Brinner".

Postad

Taget från en gammal tråd:

Daniel Wallentin är den yngsta som kommit in på DI (19 år). Han var och föreläste på min skola och berättade om sin filmresa. Han åkte dit första gången och fick gå fram till en jury, i den satt bland annat Kjell Sundvall. Han blev rådissad första gången och fick en svår fråga där han skulle veta betydelsen på ett svårt ord. Han kunde inte ordet men fick ändå åka dit en andra gång. Denna gång hade han tagit en ordbok med sig och när han fick frågan igen så tog han fram ordboken och leta på svaret. Efter det berättade han hur han ridit på Kjell Sundvalls rygg under intervjun. Det gick faktiskt hem hos juryn och han blev den yngsta att komma in på DI! Han har nu regiserat bland annat "ett öga rött" som gjort succé. Så om du kommer på intervju så råder jag dig att ta med dig en ordbok och ett ess i rockärmen ;)

Det säger väl en hel del?

Postad

Förutom att "ett öga rött" inte gjorde succé, eller missminner jag mig? Men basseraders på boken som gjorde succé.

Har hört från en vän som sökte regiantagning, på DI, om hur det gick när han var på sista provet och sade "Sveriges största misslyckande i film var att låta Kjell Sundvall vara regissör". Och efter de orden kom Sundvall i rummet så skulle han få förklara det lite mer ingående. Han gick tyvärr inte vidare.

Postad
HAHAHA! Dagens asgarv.

Jag skulle nog bli skogstokig om de bad mig balansera en pinne genom rummet! Varför i helvete ska man balansera en pinne genom ett rum på fingret när man söker in till en filmutbildning?

Vad sökte du?

Sökte till regilinjen. Jag blev inte skogstokig med tanke på att jag hela tiden utgickfrån att det var någon form av ett test. Däremot ifrågasatte jag varför jag skulle balansera en pinne på fingret, på vilket jag fick svaret "bara gör det". :) Jag gjorde det och bad därefter återigen om en förklaring. Men det fick jag inte :/

Nu återstår bara att bli riktigt känd och sedan sänka DIs ryckte i botten ;) Dessvärre lär jag väl ha glömt den här incidenten vid det laget...

Postad

Det där med pinnen verkar vara något de kört med länge. Jag har hört flera historier om det. Intagningsprocessen verkar rätt skruvad så jag fattar inte vad de utgår från när de antar folk. Kanske intervjuen bara är ett tillfälle för dem att ha lite skoj på andras bekostnad, och att det är helt andra saker som avgör om man kommer in. Knäppt verkar det vara i vilket fall.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...