Gå till innehåll

Grönt streck på tv:n!!!


tokiho

Recommended Posts

Hej. behöver hjälp med en sak :) det är så att vi köpte en tv för några månader, en 42 tums lcd tror jag, och den har funkat bra, men helt plötsligt var det ett streck ungerfär 10 cm från vänstra kanten, grönt, men det ändrar färger och är otroligt störande. det är inte någon skada på tv skärmen eller nått, jag vet inte vad det var, trodde det var något med kablarna att någon satt löst eller något, men det var inte så :S här kommer en fin paint-illustration:

http://i43.tinypic.com/2mzwgao.jpg

vet någon vad det kan bero på? :) och om det kan hjälpa till så har vi två digitalboxar och en dvd och en surround ljud sak och alla är kopplade med HDMI, men på alla är det ändå samma streck. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte svara på vad det beror på, bara att felet, av vad du sagt att dömma, beror helt på TV:n. Hade jag varit du hade jag lämnat in den fortast möjligt medans du har garanti på fanskapet.

 

okej tack för svaret! Men nu kom vi på en annan sak, att på en av våra datorer är det samma streck! fast det är rosa, men det är på samma ställe. kan det finnas något sammanhang här? för isåfall är det fel på elen någonstans? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Strecket betyder att det finns ett fel i LCD-kristallerna. Det kan bara lagas av Tv/skärm-tekniker motsv. Lämna tillbaka TV

 

okej tror du? :) för altså det trodde jag först, men det ser liksom inte ut som en skada.. men jag vet inte :S pappa trodde det var något med el-nätet eller nått?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja jag var hos Eizo och i deras verkstad för några dagar sen och fick just det problemet presenterat för mig, och anledningen till streck var trasiga kristaller eller motsv.

Det hette säkert något annat i någon tv-tekniskform men det har jag glömt isf.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej men tycker du inte det är kontigt att de båda blev så helt plötsligt? ja menar tv:n var bra ända tills vi fick datorn, som hade så från början kan det inte vara någon slags störning eller nått? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja menar tv:n var bra ända tills vi fick datorn, som hade så från början kan det inte vara någon slags störning eller nått? :)

Använd uteslutningsmetoden. :)

 

Om tv:n var bra tills datorn gjorde entré, ta bort datorn och kolla hur bilden ser ut på tv:n. Om bilden är bra så är det något med datorn. Om bilden ser likadan ut, plocka bort en sak i taget och prova igen, dvd digitalboxarna, dvd-spelaren.

 

Om tv:n har samma gröna streck med datorn, båda digitalboxarna samt dvd-spelaren urkopplade, dvs inte ansluten med någon kabel alls, så har kommit en bit på vägen. Om tv:n ser bra ut nu, koppla in sakerna en efter en och prova mellan varje gång så kommer du tillslut att hitta felkällan.

 

Allting pekar dock på att det är tv:n det är fel på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd uteslutningsmetoden. :)

 

Om tv:n var bra tills datorn gjorde entré, ta bort datorn och kolla hur bilden ser ut på tv:n. Om bilden är bra så är det något med datorn. Om bilden ser likadan ut, plocka bort en sak i taget och prova igen, dvd digitalboxarna, dvd-spelaren.

 

Om tv:n har samma gröna streck med datorn, båda digitalboxarna samt dvd-spelaren urkopplade, dvs inte ansluten med någon kabel alls, så har kommit en bit på vägen. Om tv:n ser bra ut nu, koppla in sakerna en efter en och prova mellan varje gång så kommer du tillslut att hitta felkällan.

 

Allting pekar dock på att det är tv:n det är fel på.

 

okej tack det ska jag göra ^^ :D testade stänga av datorn och ta ur kontakterna till den men det var samma streck, men har inte testat ta bort något av de andra skerna ska testa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...