Raw Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 Tjena tjena; ) [Förlåt om jag frågar mycket men om man inget frågar får man inget veta XD] Asså jag grublar mycket på det här att filma med en D90...Asså kan Nikon D90 filma i FULL HD ens?? Och om den kan det, tror ni kvalitén är bra? Efter som man kan byta objektiv på D90 så borde man kunna få till filmer där man kan justera fokusen ganska mycket...Har jag rätt? [1000 frågor - 1 meddelande] ;) /MVH Raw 0 Citera
Norbert Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 Ingen full HD, "bara" 720p. Kvalitet är ett begrepp man kan diskutera till döddagar, men den spelar in ganska hårt komprimerad mjpeg i upplösningen 1280x720 pixlar. Titta på klipp på nätet och döm själv om det är bra eller dåligt. Man kan justera fokus lika mycket som man kan när man tar stillbilder med kameran, dock har man ingen autofokus i movie mode, bara manuell. Största nackdelen är enligt mig bristen på kontroll över slutare och ISO i movie mode. 0 Citera
lolo_nevanderhotmail.com Postad 22 september 2010 Postad 22 september 2010 Hej! Jag är på Samoa och håller på att filma med min Nikon d90. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem: Ibland när jag filmar blir det kornigt, som om jag ställt in ett högt ISO-värde eller något. Jag kan till exempel ställa in kameran så att en bild blir mörk, men så tar jag film med samma inställning och den blir inte mörk, men den kan bli kornig. Verkar som om ISO-inställningen är automatisk? Har jag ingen kontroll alls över ISO-värdet när jag filmar (bortsett från att jag kan påverka det i andra hand via bländarinställning)? Är det i princip samma sak med slutartiden? Jag testade att spela in film med 1/15 sek och med en jättekort slutartid, och tyckte det blev rörelseoskärpa på 1/15 sek (jag lät någon gå framför kameran och filmade benen, båda filmerna blev dock lite oskarpa). Ett annat, eller samma, problem, är att bilderna också blir korniga/dålig kvalitet och när jag tar bilder i solen. (Med samma inställningar när jag tar ett foto så blir fotot skarpt och bra.) Förstår inte detta och skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig! Mvh! Louise 0 Citera
Kimster Postad 22 september 2010 Postad 22 september 2010 Om jag minns rätt så kan du inte ställa vissa saker manuellt i D90, t.ex. ISO Står inte sånt i manualen? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.