Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Märke spelar ingen roll men typ i samma storlek som PD-170 eller Z1. Prisklass runt 50-60 tusen kr.

Panasonic

HVX201

HPX171

HMC151

Sony

ingen i den budgetklassen, kan du lägga till 15k så kolla EX1, den är jag sjukt nöjd med

Canon

...

har ingen modell med äkta progressive vad jag vet i den prisklassen

JVC

..kommer nya modeller nu som jag inte vet alla specs på men vågar gissa de filmar progressive

GY-HM100 är iallafall intressent för dig tror jag

Lycka till och glöm inte att desto värre kamera desto mer kostar allt annat till.. inspelningsmedia, linser, batterier och framförallt stativ blir ruggit mkt dyrare än en enklare kamera

Postad

Nya Canon HV40 spelar in progressivt på bandet.

Många nyare Canon-kameror från HV30 och uppåt kan spela in sant progressivt men det lagras som interlaced på bandet (25F):

http://www.elurauser.com/articles/canon_progressive_modes.jsp

Kameror som Sony Z1 fuskar genom att spela in samma halvbild två gånger (Cineframe) och förlorar därmed halva vertikala upplösningen, bättre då att göra deinterlace i post.

JVC GY-HD111 och GY-HD201 har 720p.

Postad
Nya Canon HV40 spelar in progressivt på bandet.

Många nyare Canon-kameror från HV30 och uppåt kan spela in sant progressivt men det lagras som interlaced på bandet (25F):

http://www.elurauser.com/articles/canon_progressive_modes.jsp

Kameror som Sony Z1 fuskar genom att spela in samma halvbild två gånger (Cineframe) och förlorar därmed halva vertikala upplösningen, bättre då att göra deinterlace i post.

JVC GY-HD111 och GY-HD201 har 720p.

Huum, njoa vettefasen om jag håller med trots att jag läste din länk, som egentligen inte sa att de var progressiva utan bara förklarade tekniken. Canon har ingen progressive slutare, så jag skulle inte kalla dessa kameror progressiva precis lika lite som jag skulle kalla Sony det. Båda har ett "progressive" läge men det är inte samma sak. Sen om resultatet är mer eller mindre detsamma så är det en annan sak. Jag skulle personligen aldrig försöka mig på att filma "filmlikt" med dessa lägen på något av ovan nämnda märken då det helt enkelt inte ger ett bra resultat. Då är det bättre filma 50i och göra det progressive i post för att sedan down-konvertera till 24p i cinematools för då kan du få riktigt bra resultat.

Vill du ha ett resultat som liknar en progressive slutare så nära som möjligt och dv-band är din media är det DVX serien som gör detta bäst. Sedan fungerar självklart de kameror du nämnde från JVC men då klättrar vi upp till HD samt att det formatet 720p inte går att spela in till band utan kräver extern lagringsmedia.

Postad

Vill du ha ett resultat som liknar en progressive slutare så nära som möjligt och dv-band är din media är det DVX serien som gör detta bäst. Sedan fungerar självklart de kameror du nämnde från JVC men då klättrar vi upp till HD samt att det formatet 720p inte går att spela in till band utan kräver extern lagringsmedia.

Fast DVX har inte 16:9 fast det kanske inte var ett krav från trådskaparen?

Förstår inte det där med att JVC 720p inte går att spela in till band, från manualen:

"This camcorder records in HDV format or DV format ...This camcorder supports HDV 720p format. (HDV 720p, 480p, 576p)"

Du kanske tänkte på att den inte kan spela in i 1080i på band?

Postad

HVX201 och Ex1 verkar mest intressanta. Kör de bara med kort eller går det att använda band också? Vilken av dessa kamerar är bäst då?

Bägge kör på minneskort och då undrar jag. Måste man ha kameran för att tanka inspelat material eller kan man tanka in på andra sätt om man spelat in på minneskortet?

Postad

HVX:en kör ju på P2 och då behöver du inte alls ha kameran i närheten när du tankar in saker och ting. EX1... vet jag inte riktigt. Troligtvis inte eftersom det också är på minneskort?

Postad
HVX:en kör ju på P2 och då behöver du inte alls ha kameran i närheten när du tankar in saker och ting. EX1... vet jag inte riktigt. Troligtvis inte eftersom det också är på minneskort?

.....?.....

TopGee, du sätter altså in minneskortet i datorn och sedan copy, paste.

abbe

Postad
Fast DVX har inte 16:9 fast det kanske inte var ett krav från trådskaparen?

Förstår inte det där med att JVC 720p inte går att spela in till band, från manualen:

"This camcorder records in HDV format or DV format ...This camcorder supports HDV 720p format. (HDV 720p, 480p, 576p)"

Du kanske tänkte på att den inte kan spela in i 1080i på band?

Japp, men inte till band.. 720p formatet kräver extern inspelning i form av hårdisk eller liknande.. om jag minns rätt förstås ;) Sen skulle det nog bli svårt då inte 720p är vare sig ett HDV eller DV format och då fungerar nog inte codecen som krävs för att hålla sig under 25mbit/sek limiten som banden har

Postad

HVX kör band och P2 kort, HPX kör enbart P2 kort. EX kör enbart SxS kort (alternativt MxR, KxR osv)

Om någon undrar varför just HVX:en fortfarande är så dyr så är det bla beskattningen på grund av bandenheten som gör den dyrare än HPX som är en nyare och vassare version av samma kamera.. i princip så får du extra skatter på alla in och utgångar vilket ökar priset.

Postad
Japp, men inte till band.. 720p formatet kräver extern inspelning i form av hårdisk eller liknande.. om jag minns rätt förstås ;) Sen skulle det nog bli svårt då inte 720p är vare sig ett HDV eller DV format och då fungerar nog inte codecen som krävs för att hålla sig under 25mbit/sek limiten som banden har

Jag tror du minns fel. HDV-formatet (som bara har band som medium) inkluderar ju t ex både 720/50p och 720/25p. JVC komprimerar ner dessa till 19 Mbps på band men kan också skicka dem live okomprimerat. Taget från GY-HD100-specen:

Recording format:

720/24p,720/25p,720/30p,576/50p,480/60p,480/24p,480/60i

Video Format [HDV]:

Video signal recording format: HDV720p format,8-bit,19.7 Mbps

Compression: MPEG-2 video (profile & level:MP@H-14)

GY-HD200 kan också spela in 720/50p på band.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...