Gå till innehåll

Fokusera på mattskivan av en Letus 35 Extreme


Zyx Graphics

Recommended Posts

Hej.

Vi håller på med en kortfilm. Filmar med en Canon XLA1 med en Letus Extreme men vi hade jättesvårt att fokusera kameran på mattskivan.

Jag har jobbat mycket med en Canon HV30 tillsammans med en Letus Mini och där låter jag kameran fokusera själv med hjälp av autofokus. Alltså jag ändrar skärpan på objektivet som sitter på adaptern så att allt hamnar i oskärpa, jag stänger av adaptern (så att man ser kornen) Switchar kameran till Autofokus och så fixar den resten själv. Sen ändrar jag tillbaks till Manuel fokus sätter igång adaptern och så e det bara att börja filma.

XLA1an däremot kunde inte fokusera på mattskivan själv. fokusen hoppade fram o tillbaks, den försökte men lyckade inte stanna på rätt ställe, så vi blev tvungna att fokusera för hand vilket inte va lätt utan monitor måste jag erkänna. En del av materialet gick inte att använda på grund av detta.

Har ni nån aning om varför XLA1an inte lyckades med det som var lätt för lillasyster HV30?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska alltid fokusera på mattskivan själv, det är inte säkert att autofokusen fokuserar exakt rätt. Håll upp din kamera med adaptern riggad mot något ljus, utan objektiv förstås. Blända ner så det inte blir överexponerat. Sen zoomar du in fullt och fokuserar på ett sandpappersliknande mönster, när du ser det mönstret som skarpast släpper du fokusen. Tejpar fast din fokusring ( Så du inte kommer åt den när du filmar ) och börjar filma.

 

Det är något jag gör inför varje inspelning, man ska aldrig lita på automatiken ( Enligt mig iallafall ). Förstår inte att du hade svårt att se detta? Det är viktigt att adaptern är avstängd, var den det? Var det en XHA 1 eller en XL H1 du använde. Har aldrig använt XL H1:an men Xh a1 har en bra lcd skärm, tusen gånger bättre än HVX:en och det bör inte alls vara svårt att ställa fokus på mattskivan, du ska inte behöva en monitor för det. Använder själv en letus extreme och har använt den i samband med Xh a1:an tidigare utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en XHA1 och mitt sätt att fokusera på mattskivan har alltid funkat. Det är första gången som jag har problem. HV30n fokuserar på skivan alldeles själv och det blir jättebra.

Vet inte om det är nån skillnad på XLA1 och XLH1 när man pratar Display men jag tyckte det var omöjligt iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min enkla adapter till min HV20 har en annan metod enligt manualen:

1. Sätt kameran på autofokus

2. Sätt på adaptern med ett objektiv och ställ det på oändligheten

3. zooma in mattskivan och stanna när bilden blir oskarp och backa tillbaka till precis när skärpan återkommer

4. Slå över kameran till manuell fokus

5. Klar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min enkla adapter till min HV20 har en annan metod enligt manualen:

1. Sätt kameran på autofokus

2. Sätt på adaptern med ett objektiv och ställ det på oändligheten

3. zooma in mattskivan och stanna när bilden blir oskarp och backa tillbaka till precis när skärpan återkommer

4. Slå över kameran till manuell fokus

5. Klar.

 

 

Ja. Det är så jag gör oxå. Var kanske lite otydlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm konstigt att du tyckte det var omöjligt, brukar inte vara några problem, så länge adaptern är avstängd och du riktar den mot något ljust, ser du klart och tydligt när du drar på fokusringen "sandpappermönstret". Professionella kameror har ju oftast en siffra för var din fokus ligger nu och i framtiden kan man alltid komma ihåg den siffran för att få rätt fokus. Sen är det även viktigt att zooma in fullt också, annars kan det vara väldigt svårt. Om du kollar på denna länk: http://downloads.letusdirect.com/video/#id=album-5&num=1 finns en guide för hur du monterar adaptern på din kamera och där säger de inget om att man ska använda autofokus. Har aldrig testat det själv men det kanske funkar, känns dock som att du har mer kontroll när du gör det manuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...