Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

AHAA! Ja nu fattar jag. Ganska bra ide``men precis som filmintresset har denna ide blivit väldigt vanlig. Lycka till i alla fall. :)

Postad

Jo, men jag har följt med via tidningar och det "lär" komma nya filmer med personlighetsklyvning. Hoppas din blir en bättre sådan då.

Postad
Jag tror inte det har gjorts så mkt filmer med peronlighetsklyvning. Den enda jag känner till är Mina, Jag & Irene med Jim Carrey. Men detta är mer lutat åt Buffy/Angel hållet om du sett de serierna? Angel är en vampyr med en själ och en stunds av lycka så förlorar han den och blir den onde vampyren Angelus. Lite mer åt det hållet kanske.

Det har gjorts många, många fler filmen än Mina jag & Irene som berör personlighetsklyvning/schizofreni:

Fight Club

Secret Window

Images

Hide And Seek

Repulsion

The Tenant

A Beautiful Mind

Identity

Haute Tension

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

La Pianiste

Psycho

A Tale of Two Sisters

Taxi Driver

Donnie Darko

The Machinist

Jacobs Ladder

American Psycho

Igby Goes Down

Spider

Primal Fear

Såsom i en spegel

Scarecrow

Pi

A Woman under the influence

Girl interrupted

Vissa kan väl ifrågasättas, men temat finns ju de flesta. Vill inte vara pessimistiskt, bara uppmana dig till att se lite mer film =)

Postad
Jo, vet, nu tar jag en sak i taget. Men det jag ska göra, ge Lindsay Lohan den kvinnliga huvudrollen. Detta är en film som jag skulle vilja se henne i huvud rollen. Jag tror inte hon är en dålig människa, bara att hon kanske behöver byta umgänges krets. Ska skicka en kopia till henne via imdb pro när allt är klart och förklara för min blivande agent och Matthew hur jag har tänkt allt. Du vet Karma.

Haha, för att sätta henne eller? :P Hoppas att du har ändrat hennes namn i manuset från den första versionen ("trodde jag skulle läsa en svensk dejtar Lindsay Lohan") innan hon får läsa det. Dock skulle det kanske vara lite kul, men antagligen inte i den riktiga filmen. Så hur ser det ut nu? Du kanske får spela mot Lindsay i denna filmen och han regisserar? NICE!

Gött att det går bra för dig!

Säg vidare hur det går.

Postad
Lite lustigt också, jag är 21 hon 22 vi fyller båda i juli, hon den 2:a och jag den 13e.

Ni fyller år i samma månad! Det är ju verkligen lite lustigt och osannolikt!

(Sorry, kunde inte låta bli =)

Postad

Nu vill inte jag vara den som kommer och sprider smolk i glädjebägaren men för din egen skull så tycker jag att du ska försöka få lite perspektiv till det här manuset och denna Matthew Dickens.

Om vi börjar med manuset så anser jag att det finns mycket jobb kvar. Även om du har skrivit nyare versioner och rättat alla stavfel, grammatiska fel och särskrivningar så finns det fortfarande dramaturgiska problem med det.

Jag kan bara komma på ett sätt att få det här till en naturlig första akt. Det skulle vara om du la upp det så att det här är en liten episod i karaktärernas liv och efter att Kim har kastat pistolen i containern så hoppar filmen 5-10 år framåt i tiden och Kim har återigen flyttat för att försöka fly från sitt onda alias Johnny. Den här första akten blir då en liten prolog till huvudkonflikten liksom.

Om filmen i stället fortsätter med dagen efter så känns inte den här första akten optimal pga. att den har en början, en mitt och ett slut. Kim kommer hem och skaffar jobb > Kim jobbar och blir Johnny > Kim kramas med Sofia, blir sig själv igen och slänger bort pistolen. Om filmen ska fortsätta härifrån och konflikten bygger på att Kim inte kan kontrollera Johnny så kan du i stället testa att accelerera utvecklingen genom att ändra eller ta bort scenen där han kastar bort pistolen. I stället skulle han kunna gå ut till containern och vara på väg att slänga i pistolen men likt Bilbo med ringen inte lyckas göra sig av med den på eget bevåg. Han håller den över containern men stoppar till sist tillbaka den i fickan igen och går in.

Jag tycker också att du ska testa att sänka tempot på "kärleksutvecklingen" mellan Sofia och Kim och se vad som händer. Nu har han ju redan vunnit hennes hjärta i slutet av första akten. Testa dra ut på det och väv in det som en större del av huvudkonflikten. Visserligen blir det väldigt mycket Me, Myself & Irene om det blir så att Sofia räddar Kim ur Johnnys grepp men jag har svårt att se vilken roll Sofia får i resten av filmen om de blir "ihop" redan nu. Det skulle väl i sådana fall vara om Kim blir Johnny och beter sig som skit mot Sofia, Sofia flyr och sen är huvudtemat att han försöker vinna henne tillbaka.

Kort sagt så tycker jag du ska testa att leka lite med följande variabler i denna akt och se hur resultatet blir:

1. Hur långt hinner Kims utveckling mot Johnny gå?

2. Hur långt hinner Sofia och Kim komma i sitt kärleksförhållande?

Som det är nu känns det liksom som en färdig liten film även om handlingen är för tunn för att stå på egna ben. Mycket hänger dock på hur du har tänkt dig att filmen ska fortsätta utvecklas men om man går efter "standardmallen" så tycker jag inte det är optimalt i nuläget. Du ska dock ha en eloge för att manuset faktiskt rör sig framåt och inte bara står och stampar så att man hinner bli uttråkad.

Sen har du som du själv påpekar vissa problem med dialogen. Ta dessa två exempel:

SOFIA

Du har varit där inne

i circa femton minuter.

KIM

Det är ju trots allt en liten

stad.

Dom är alldeles för övertydliga. Publiken ska inte märka att dialogen finns till för deras skull vilket dom garanterat kommer göra här.

Det om manuset.

Angående dina förväntningar på Matthew Dickens och hans potential så tycker jag för din egen skull att du ska sänka dom väldigt mycket. Du skriver att "Det lutar väldigt mkt till Hollywood", Men det jag ska göra, ge Lindsay Lohan den kvinnliga huvudrollen. och Har jag riktigt tur så kanske jag får rollen som Kim/Johnny. Jag säger inte att du inte ska försöka lyckas, du har helt rätt inställning att man ska våga försöka och våga lita på karma. Dock så tycker jag, för din egen skull, att du ska sänka dina förväntningar. Risken finns att du blir otroligt besviken om du pyntar 20 000 för att åka på språkresa till LA med tron att du bara ska glida in och bli kändis.

Personligen får jag genast intrycket av att Matthew Dickens är någon som snackar mycket men gör lite. Även talang VM känner jag mig skeptisk till, jag menar titta bara på deras header, en jpeg-bild sparad i så usel kvalitet att pixlarna grötar sig runt bokstäverna.

Nu är jag visserligen bara en glad amatör men ärligt talat så hade jag tackat nej till detta manus om jag erbjudits att spela in det, risken är stor att Hollywood säger detsamma. Jag skriver inte det här för att vara elak utan för att jag tycker det skulle vara onödigt om verkligheten visar sig passa så dåligt ihop med dina förväntningar att du ger upp. Men känns det rätt så försök för all del, även om man inte lyckas första gången så lär man sig alltid något.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...