Max_H Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Mest för eget intresse: Vadan en switch över till JVC... (som förvisso inte såg helt fel ut)? /Max 0 Citera
pgw70 Postad 16 maj 2009 Postad 16 maj 2009 När jag skrev sista inlägget låg jag på ett hotellrum på stureplan i sk. "cabinroom" på 6 kvm eller nåt och åkte på en magförgiftning. spydde som en kalv hela natten och skulle sedan åka flyg. DET var en jävla höjdare. Sov sedan i 24 timmar NON STOP och sedan några småtimmar efter det. Så ät INTE på texas burger i kungshallen :) Denna Switch till JVC, ptja. Jag fick ju tillfälle att känna på den och gillade att vikten är liten, samt att det sitter ett schysst objektiv (fujinon) plus att den kostar ca: 69 000 med en SxS-adapter att haka på battfästet MED lins. Sen deras "focus assist" att du ser som en skugga i sökaren var fokus är, MYCKET bra av JVC. EX3 har en liknande ej bättre funktion. Sedan att du bara kan köpa vanliga SDHC-minnen klass6 är också bra. Sedan kommer jag inte ihåg om man bara kunde lira materialet med FCP eller inte kommer jag inte ihåg. För mycket input i min hjärna efter 13 timmar på mässan. Sedan hade JVC en helt ny kamera HM100 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8977867 Den om man måste vara anonym så att säga. Skall ju tillfälle att prova 700:an och EX3 och skall verkligen testa den under olika format. Nu är det dock snart ljust dygnet runt så då kan du nog lista ut var jag finns lokaliserad. Om JVC´s 1/3 chip mot Sonys 1/2 chip gör en sådan skillnad återstår att se. 0 Citera
Max_H Postad 16 maj 2009 Postad 16 maj 2009 Mmm... ska bli intressant att testa... JVC: 1280 x 720 1/3 CCD med pixelshift upp till 1920 x 1080 Sony: 1920 x 1080 1/2 CMOS Panasonicen blev dessutom rätt dyr med vettig glugg... runt 160". Blir att hyra (som vanligt för mig iofs) dom gånger man ska köra med den. /Max 0 Citera
ChrisSFP Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Det är definitivt högre teknisk kvalitet i Panasonicen, rent codec-mässigt. Pana: 10 bit 4:2:2 Intraframe Sony: 8 bit 4:2:0 Long GOP Sen är det, som du skriver, andra saker som spelar in. Men sätter du bägge kamerorna i handen på en bra fotograf skulle jag påstå att bägge ser bra ut. Jag har sett grymma produktioner med EX1/EX3 (kolla ex på Chris snow-/skateboard filmer här på forumet), och den har fått teknisk beröm av BBC vilket inte är lätt för en Long GOP-kamera (http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp034-add30.shtml ). Panan är för ny än för att jag ska ha hunnit se ngt annat än egen superkort test häromdagen som förvisso gav fantastiskt bra resultat med keying. Och visst, Sonyn har 1/2, kortare DOF och troligen (?) bättre ljuskänslighet. /Max Tackar =) Jo jag kan väl säga att jag älskar EX serien men kan ju hända man blir lite hemkär. Har ju sett en del svagheter också i den. Inte hunnit filma något med Pana´s 301:a ännu men den är egentligen inte ett alternativ för mig pga storleken utan där får HPX/HVX bråka med EX och då blir det en riktigt beatdown från Sonys. Bildmässigt så presterar 301:an säkert minst som EX3:an även om du nog får sätta på en riktigt bra glugg för att väga upp till chipstorleken och den faktiskt smått otroliga Fujion linsen som sitter på EX1/3 som standard. Dock är det ju en 10-bit mot sony 8-bit (på minneskort, i studiomiljö har du 10-bit om ingen lurat mig)och det är lite häftigt när man ser siffrorna men som alltid så ger jag blanka fasen i siffror tills de bevisat någon vettig kvalitetsskillnad i verkligheten. Blir lite sent inlägg men annars skulle jag ha tipsat om Engströms monter på LLB då de visade olika linsalternativ för EX3 som såg riktigt vettiga ut live. Sidnotis var att jag fick påpekat att jag var lite "väl ungdomligt klädd" under mässan.. mitt svar.. Inge gubbstuk på en mässa för kreativa människor 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.