beta75 Postad 7 februari 2009 Postad 7 februari 2009 DMD, jag behöver hjälp med val av mikrofon. Jag filmar mycket handhållet dokumentärt. Kameran är för närvarande en HV20. Till den en Beach Tek DXA-4P. Har tidigare kört med en Røde videomic men gillade inte att den var så riktad. Funkade inte så bra för kameramontage så som jag filmar. Jag vill ha en mikrofon med karaktär liknande de som sitter som "standard" på en Sony HVR-V1E. Eftersom min kamera saknad Phantom-matning så behöver den ha batteridrift. Eller om någon kan rekommendera en liten extern matningsenhet. Har sneglat på Røde NTG-2 men misstänker att den inte är rundupptagande nog. JVC MZ-V8UE verkar inte funka med Canonkameror som saknar spänning på mic-ingången. Audio Technica ATR25, finns det någon som har erfarenhet av denna? Audio Technica PRO24-CM? Sennheiser MKE 400? Hur riktad är den? Erfarenheter? Vad har jag missat? Finns det något annat ni kan rekommendera? Jag vill kunna köra den i framtiden med nästa kamera typ Sony EX1. Tacksam för hjälp. /KN 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2009 Författare Postad 7 februari 2009 Röde M3 och NT3 är lite mindre riktade. Ja, fast de kanske är lite i största laget. Den skall vara kameramonterad till 95%. /KN 0 Citera
StenR Postad 7 februari 2009 Postad 7 februari 2009 Ja, fast de kanske är lite i största laget. Den skall vara kameramonterad till 95%. /KN NT55 är kortare. Eller kör på Canons DM50, eller den nya DM100 med skoadapter. Eller så räcker det att byta till Röde Stereo Videomic som har en lite bredare ljudbild (annars så skulle det ju inte bli stereo ;)). 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2009 Författare Postad 7 februari 2009 NT5 verkar ha "rätt" karaktär men kräver phantom-matning. Canon DM50 verkar plocka upp förmycker bandljud och går inte att köra via Beach Tek för manuella ljudnivåer. Detta verkar vara det ultimata problemet... Kan det vara en lösning att köra med två mikrofoner. En riktad en rundupptagande i varsin kanal och mixa efter behov efteråt? I så fall måste de vara ganska små för att kunna kameramonteras. /KN 0 Citera
StenR Postad 7 februari 2009 Postad 7 februari 2009 NT5 verkar ha "rätt" karaktär men kräver phantom-matning. Canon DM50 verkar plocka upp förmycker bandljud och går inte att köra via Beach Tek för manuella ljudnivåer. Detta verkar vara det ultimata problemet... Kan det vara en lösning att köra med två mikrofoner. En riktad en rundupptagande i varsin kanal och mixa efter behov efteråt? I så fall måste de vara ganska små för att kunna kameramonteras. /KN Lite svårt att hitta två små kameramonterade XLR-mickar... Här är en iaf en adapter för att kameramontera två mickar på en HV20: http://www.jigsaw24.com/default.aspx?ITEM=JIGSG311AKA&IP=3WG_TRISUPSC_VIDTRIPL_ADAPTFC 0 Citera
Luzer Postad 7 februari 2009 Postad 7 februari 2009 Audio Technica ATR25, finns det någon som har erfarenhet av denna? Audio Technica PRO24-CM? /KN Båda dessa är ju stereomikrofoner med njurekaraktär så de kommer ta upp mycket mindre riktat än videomiken som är supernjure och mono väl? Har inte testat nån av dom men spontant så tror jag mer på ATR25an fast den måste väl ha phantommatning tror jag. Medans Pro 24-CM kan gå på batteri. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.