Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jo, alltså.. alla människor säger saker utan att tänka på konsekvenserna när dom är arga. Hur många gånger har man inte sagt "jag hatar dig jävla pucko" till sin bästa vän.. typ.. för att sen ta tillbaka det och bli vänner igen?

Jag menar, man behöver inte va psykopat eller lida av nån sjukdom för att ha förmågan att säga saker man hållt inne på när man blir arg. Det är fullkomligt normalt och händer varje människa nångång.

Så som filmidé tycker jag den är lite för alldaglig. Ungefär som att bygga en idé på en man som måste gå och kissa ett par gånger om dan...

• 4 veckor senare...
Postad

Jag tycker det låter som du överdriver lite med en joker-liknande psykopat.

Jag googlade på personlighetsklyvning och fick fram en rad intressanta sidor där du kan läsa på lite och inspireras av. http://www.google.se/search?rlz=1C1GGLS_svSE316&aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=personlighetsklyvning

Jag tror att det "kan" bli ett bra manus. Allt hänger på hur du väljer att berätta den. Jag kom på ett gäng frågor som jag tycker du ska fundera på.

Frågor:

Vet hans omgivning om hans problem?

Vad tycker han själv om det?

Gör han något för att bota "sjukdomen/syndromet"?

Vad får det för konsekvenser att han vågar säga det han tycker? Kanske leder det till att han kommer närmare sin kärlek eller kanske raka motsatsen.

På vilket sätt blir han en psykopat?

Vad är det som gör att han blir kvar i sin andra personlighet? Kanske slutar det med att han kommer på att det är den personligheten som han trivs bäst med?

Vem är personen han är kär i (en lärarinna, en tjej som jobbar i en butik, hans kusins tjej eller kanske hans barndomskompis)?

Märker den personen av hans uppskattning för henne / honom?

Hur reagerar hon och vad tycker hon om det?

Postad

Hej igen! Jag såg på en annan tråd att du skrivit den.. jag tycker att själva grundidén är bra; ett kärleksdrama om ngn med kluven personlighet. Men jag tror du behöver jobba lite mer med dialog o karaktärer..

Lycka till

Mvh EternalSun

• 2 veckor senare...
Postad

Strunta i vad folk tycker om din idé så länge som du själv gillar den, allt handlar om hur du berättar storyn och karaktärerna i den. Filmer görs av de absolut enklaste idéerna (t.ex alla vill åt väskan med pengar eller Harold & Kumar som vill åka och äta hamburgare).

Postad
Så som filmidé tycker jag den är lite för alldaglig. Ungefär som att bygga en idé på en man som måste gå och kissa ett par gånger om dan...

Josef Fares berättade om när han började skriva Jalla! Jalla!: "Jag hade en idé om en kille som hade problem med dicken". Det tycker jag låter rätt alldagligt. Det finns väldigt många bra filmer som kretsar kring alldagliga problem. Det gör även att vi kan känna igen oss lätt.

Postad
Josef Fares berättade om när han började skriva Jalla! Jalla!: "Jag hade en idé om en kille som hade problem med dicken". Det tycker jag låter rätt alldagligt. Det finns väldigt många bra filmer som kretsar kring alldagliga problem. Det gör även att vi kan känna igen oss lätt.

Javisst, jag har också läst det. Jalla! Jalla! började med den idén ja, men den handlar väl knappast om en dick? När moviemoe beskrev vad som verkade större delen av handlingen med orden "När han blir arg blir arg så säger han allt han hållit sig inne med och säger det han alltid velat säga utan att tänka på konsekvenserna", kändes det inte jättespännande. Visst, varenda människa kommer att känna igen sig, men film handlar också om att förvåna och föra fram det oförutsägbara.

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...