henke Posted October 10, 2004 Posted October 10, 2004 Jag måste få över mina pågående filmprojekt från en dator till en annan. 'Hur gör jag? Kan man bara bränna ner projektet på en skiva lite smidigt.men isåfall hur gör jag det, beskriv detaljerat! tacksam för snabba svar. 0 Quote
walfridson Posted October 10, 2004 Posted October 10, 2004 Bränn ner allt du använder i projektet. Projekt fil, råmaterial, ev textfiler osv. Svårt att beskriva detaljerat när man inte vet bränn- eller klipp-program ;) 0 Quote
ellinor Posted October 10, 2004 Posted October 10, 2004 Se till att bränna ner alla filer som har med projektet att göra. råmaterial, ljudklipp, projektfil, om du har flera timelines m.m (som data-disk). Det viktigaste är sen att du lägger allt på precis samma sätt på den nya hårddisken som på den du brände ifrån. dvs samma filer ligger i samma mappar, så projektet hittar filerna å du slipper en massa offline-sekvenser. Det gäller väl iof bara om du måste bränna flera skivor för att få över projektet. annars är det ju rätt bekvämt med en flyttbar hårddsik :) 0 Quote
orange Posted October 10, 2004 Posted October 10, 2004 Det bästa är nog en flyttbar hårddisk eftersom oftast är filmfiler större än ca 700 MB... Det finns nog några inte allt för dyra hos de flesta nätbutikerna. Dessutom är det bra att ha i framtiden och lite extra hårddiskutrymme är aldrig fel när man jobbar med film :) 0 Quote
produceratv Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Finns en annan väldigt basic lösning men självklart också den mest tillämpade. Du kan ju antagligen också köra ut det på Mini-DV (om du har DV-in på din kamera)... full kvalité. Tar inte speciellt lång tid... Enkelt å Great... 0 Quote
henke Posted October 20, 2004 Author Posted October 20, 2004 hur gör man det då? kan du ge mig en enkel förklaring. 0 Quote
orange Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Att köra ut filmen igen på bandet är ett sätt som jag tycker kan fungera om man ahr ett klipp eller så, men om man vill ha ett helt projekt så blir det lite krångligare eftersom man ofta har mer än 1 filmfil och antagligen flera bilder, låter m.m och det går ju inte att köra in på en kamera. För att få ut filmen till kameran igen så måste först din kamera ha DV-in, så kolla det. Sen är det annars att välja "Export to tape" eller så i ditt redigeringsprogram och spela in det i kameran :) 0 Quote
produceratv Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Om du kör med extern hårddisk så kan du ju alltid flytta projektet. Hur det fungerar med Adobe Premiere är jag lite osäker på... men jag tror helt enkelt det är att kopiera projektmappen. I Avid däremot är det inte fullt lika enkelt. Det finns ett tre olika sätt. 1. Exportera till Quicktime (obs. ej Quicktime reference) som du lägger på den externa (flyttbara) hårddisken. 2. Att du kör en så kallad Consolidate. Har själv inte testat, men det borde gå. 3. Att du exporterar till OMF 2.0 fil som du lägger på den externa (flyttbara) hårddisken. (har inte testat detta heller.... men det SKA gå) 0 Quote
Recommended Posts