Lyrical Postad 22 januari 2009 Postad 22 januari 2009 Tja! Har nyligen införskaffat mig en Canon HF10 och planerar att göra liveintervjuer med den. Är inte intresserad av Canons DM-100 Stereomikrofon eftersom många av intervjuerna kommer ske i ljudstarka miljöer och således letar jag efter en bra riktad mono mikrofon att koppla till mic uttaget på min kamera. Har sett rekommendationer för Röde M3 och har även tittat på Shures VP64A som alternativ. Är dessa dugliga att koppla direkt till mic uttaget samt har Ni några andra rekommendationer? Tacksam för svar! 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 januari 2009 Postad 22 januari 2009 Vet inte mycket om Shure-micken, använder mest deras SM57, 58 & Beta 58, 85 själv, men ifråga om Röde så skulle jag hellre tagit NT3 om jag var du. M3 är en budgetvariant av NT3:an, men med plastchassi, sämre kretsar & vidare upptagning, vilket ger mycket problem med handljud, medioker ljudkvalitet & för mycket bakgrundsljud. 0 Citera
Lyrical Postad 22 januari 2009 Författare Postad 22 januari 2009 Så M3:an är så pass undermålig? Har du några andra tips förutom Röde mickar? 0 Citera
Twizz Postad 23 januari 2009 Postad 23 januari 2009 En dum fråga bara jag har själv en hf100. Men finns det någon adapter att köpa som det går att få min Sony ECM-HS1 mik att passa till den? 0 Citera
Christian van Caine Postad 23 januari 2009 Postad 23 januari 2009 Nja, undermålig skulle jag kanske inte säga, men inte så väl lämpad för nojsiga omgivningar eller utomhusinspelning kanske :-) Finns säkert många här som, har bättre koll på just intervju-mickar än jag här, själv jobbar jag faktiskt mest med shotgunmicken Sennheiser MKH-416 även till sånt, men den kräver en hel del av dig som tekniker för att låta bra, så....hm, skulle TRO att en Shure SM58 skulle kunna funka! Det är en mick av schysst ljudkvalitet men stryktålig som ett jävla as [sic] (lär överleva kackerlackorna!) & VÄLDIGT okänslig för omgivningar :-) Den används visserligen mest som sångmick live pga att du kan misshandla den SVÅRT innan den ens påverkas, & den är relativt okänslig för rundgång, men den kan nog funka till interviewer åsså om du inte har krav på att hålla micken dold. Den måste nämligen hållas väldigt väldigt nära munnen för att kunna höras. Osäker på vad dom kostar, min fick jag gratis av ett skivbolag jag jobbade på pga att någon verkade roat sig med att slita av membranet av den (skulle kanske testa exakt hur möe den tålde?), men med tanke på att mina SM57:or gick på runt 800:- per styck...så skulle jag tro att en SM58 BÖR ligga på runt 1500:-, baserad på den procentuella skilnad som alltid funnits mellan de två modellerna. 0 Citera
Lyrical Postad 7 februari 2009 Författare Postad 7 februari 2009 Har ögonen på Röde M3 för det ligger väl mer i min budget men är micken väldigt brusig i sig? Testade en dynamisk mic häromdagen och den brusade alldeles för mycket i samband med inspelning. 0 Citera
Luzer Postad 7 februari 2009 Postad 7 februari 2009 Har ögonen på Röde M3 för det ligger väl mer i min budget men är micken väldigt brusig i sig? Testade en dynamisk mic häromdagen och den brusade alldeles för mycket i samband med inspelning. Krävs att du är väldigt nära ljudkällan med dynamiska mikar, 10cm eller närmare. Så de lämpar sig inte så bra vid filminspelning och dialogupptagning. Jag vet inte vad det var för mik du prova men den behöver inte vara dålig, du kanske bara var för långt ifrån och tvungen att gaina på ordentligt för att höra något. Då ökar du bruset i hela kjedjan, inte säkert att det var just miken som var brusig. 0 Citera
Lyrical Postad 8 februari 2009 Författare Postad 8 februari 2009 Den dynamiska hölls nära ljudkällan så det var det inte utan snarare att när den spelade in och hölls nära ljudkällan så vara egenbruset micken producerade själv väldigt högt. Den manuella mickinställningen i kameran var satt till runt - 10db så micken var knappast gainad för mycket. 0 Citera
beta75 Postad 8 februari 2009 Postad 8 februari 2009 Jag har mycket bra erfarenheter av AKG D230 och Sennheiser MD21 i intervju sammanhang. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.