andromeda Postad 16 januari 2009 Postad 16 januari 2009 Ny på forumet så det kan vara en tidigare ställd fråga, men... Hur mycket försämring blir det med minneskort och hdd jämfört med band om materialet ska in i datorn, redigeras och sen ut igen? På Canon i Stockholm säger man att det blir en kvalitetsskillnad men kan inte/vill inte säga om det är betydande och av vilken typ. Men något borde det ju bli eftersom det blir en komprimering på kort och hdd och dessutom spelar det väl också in långsammare? Någon som har erfarenhet eller har kloka tankar? 0 Citera
Zapper Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Beror på helt vilken kamera du använder, om du använder t.ex. en hvx200 eller någon lite dyrare minneskortkamera är komprimeringen mindre på dessa och därmed kvaliteten bättre än band. Ifall du tänker på de lite billigare amatörkamerorna är dessa ofta komprimerade med h.264 eller liknande och då är de väldigt sega att redigera med, du behöver en kraftfull dator. Samt att kvaliteten påverkas. Då är absolut band att rekommendera enligt mig. 0 Citera
j3n5 Postad 19 januari 2009 Postad 19 januari 2009 Så säger Canon för att de inte har någon minneskortskamera av semi-promodell.. 0 Citera
Pehrbau Postad 20 januari 2009 Postad 20 januari 2009 Jag vet inte om det är klart men när ni talar om minneskort för semi/pro kameror så är de betydligt dyrare än band för närvarande men säkert det som kommer att dominera om några år. 0 Citera
Nyaz Postad 24 januari 2009 Postad 24 januari 2009 På semi-pro-prylar så tycker jag att hdd / minneskort är långt mycket bekvämare på grund av att helt kunna skippa capture-delen där man med sur blick måste skumma igenom alla dessa band i real-time... ("Ja! Stanna då! Nej! Nu missade jag de där framesen... vadå capture avbruten? AAARRGH!") Sen hur det blir på konsumentkameror är väl inget vidare oavsett om det är band eller hdd/minneskort, men det beror väl snarare på usla kameror än lagringsmediet :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.