Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eftersom jag läst så många trådar om omöjligheten att redigera filerna från AVCHD-kameror utan att äga en superdator så har jag länge struntat i dessa kameror. Men när jag köpte min nya Macbook utan firewire-port så börjar man ju undra om det inte borde funka med en minnekortskamera. HDV är ju inget alternativ utan firewire...

Lite läsande på forum och andra sidor får mig att sammanfatta följande:

Alla apple program (iMovie 8, Final Cut Express, och Final Cut Pro 6.0.1) Konverterar AVCHD filerna vid import eller "Log and transfer". I iMovie skapas apple intermediate codec-filer och i FCP skapas ProRes-filer.

Dessa filer tar ofantlig plats (ProRes är mycket större än AIC) men är i gengäld ganska lätta att klippa. Det rullar på väldigt bra på min Macbook det lilla jag har provat.

Har provat att klippa filerna(ProRes) i FCP 5.0.1 på min gamla Powerbook G4 1,5Ghz och det funkade helt ok.

Sammanfattningsvis, för oss som använder mac så är inte AVCHD-problemet så stort, förutsatt att man har HDD-utrymme så det räcker för "temp-filerna"...

Vill man klippa AVCHD nativ så får man väl köpa Premiere CS4 men det ska tydligen suga något fruktansvärt...

Om det är någon som hittat länk till rawfiler från Panasonic AG-HMC151 så tas det emot med glädje.

/KN

Postad

DVC Pro HD som är ganska "lättdrivet" (förvisso inte riktigt samma "pixelvärden", men det är en lösning som funkar i CS4 också)?

Men visst, det blir tufft med 3 strömmar DVCPro HD via USB också.

/Max

Postad
/.../Har provat att klippa filerna(ProRes) i FCP 5.0.1 på min gamla Powerbook G4 1,5Ghz och det funkade helt ok.

Beta75 - du är dagens, nej hela veckans superhero! Jag sitter fn på en G4 1,5Ghz PB 12" och skall iof snart byta upp mig men i alla fall. Det var skönt att höra!

Sammanfattningsvis, för oss som använder mac så är inte AVCHD-problemet så stort, förutsatt att man har HDD-utrymme så det räcker för "temp-filerna"...
Det där låter för bra för att vara sant! Men om nu iMovie 09! gör om filen, plockar man då inte också bort "HD" - alltså, mister man inte också de 1080? Jag är rockie och har noll koll med vad säger du som är forumsproffs? :)

Hade för övrigt funderingar på en Canaons HF10 ...

Fridens!

Mvh

Ricard - the rockie!

Postad

Tackar, I iMovie 8 ställer man in om HD skall importeras som full format eller som 960x540, dvs en fjärdedel. Det borde vara samma eller liknande i iMovie 9.

Kan tillägga att videofilerna från Canon Eos 5D mkII går att lägga direkt i timeline på Final Cut och klippa utan några som helst konverteringar. Sweet. Skall tydligen inte funka i Premiere.

/KN

Postad

Jag lyckas inte importera HMC151 via log and transfer (FCP5/FCE) på min PB 1,67Ghz/2Gb. Däremot går det bra på en MacBook c2d, 2,4Ghz. Någon som vet hur PCP 6 rullar på en gammal G4?. Det verkar dröja innan jag får nån ny MBP17":(

Postad

OK, har Final Cut Studio 2 hemma redan men vet inte om det är lönt att pula in det på min gamla PB G4 1,67Ghz. Funkar det att installera på en macbook?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...