julhunden Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Hej! Efter att ha bott er år i Sydostasien och jobbat som dykfilmare har jag blivit extremt nyfiken på filmaryrket. Skulle vilja ta filmandet till en högre nivå än att filma turister och sälja DVDs. Känner att jag skulle behöva lite vägledning... Älskar att resa och upptäcka. Det ultimata målet vore att jobba som filmare vid produktioner som t.ex. naturfilmer och äventyrsprogram. Det Allra häftigaste vore så klart att vara en del av BBCs produktioner som t.ex. "Oceans". Om man vill jobba som filmare i ovanstående genre.. Hur tungt väger en utbildning? Det verkar som om dom flesta utbildningar iaf i Sverige innehåller mycket teori men inte så mycket praktik... Skulle någon kunna rekommendera en utbildning som är mer riktad mot ovanstående? Är skolorna bättre utomlands? Någon som vet om framgångsrika filmare i ovanstående genre ofta har en högre utbildning i bagaget, eller handlar det mer om kontakter och timing? Jag fann ett 6 mån långt internship på ett produktionsbolag på Filippinerna, det är långa dagar och inte så bra betalt, men man får tydligen "hands on experience" och chans att utveckla sina färdigheter: http://www.bigfoot.com/internships/index.html Är det någon som har erfarenheter från liknande internships? Eller nån som har några tips? Tacksam för all respons! :) mvh Henrik 0 Quote
Bleckert Posted January 15, 2009 Posted January 15, 2009 Jag har inte personligen erfarenhet av att jobba inom den genren men internshipet på Filipinerna tycker jag klangar bättre än de flesta svenska filmskolor. om du dessutom har möjlighet att filma egna naturfilmer på fritiden och uppfinner innovativa lösningar för att filma djur och natur tror jag att du har en bra chans. Lycka till! 0 Quote
Recommended Posts