neverwinter Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Hej! jag håller på att förbereda för min första kortfilm. Jag har ett par frågor som säkert har ställts många gånger tidigare, men timmen är sen och jag kunde inte hitta det. Jag ska försöka fatta mig kort (även om det medför en risk i att jag låter som en idiot). Vad för kamera ska jag använda? jag tänker mig digitalt, men vill inte lägga alltför mycket. Gissar att man kanske skulle hyra en, men jag vill undvika det. Jag bor i gbg området. Vad för pengar bör man lägga på en/vad använder ni? Nästa fråga är hur man spelar in ljudet/vilken utrustning jag använder. Jag hade tänkt spela in ljudet separat, men vad för inspelningsmasking rekommenderas? Antar att det måste finnas någon slags standard. Mikrofon får jag väl köpa på en musikaffär, så det oroar jag mig inte så mycket över, även om den är viktig givetvis. Klappa har jag redan beställt tack vare en annan tråd på detta forum :) sista frågan - någon som har ett bra tips för hur man kommer över ljus, stativ, filter etc? Jag är nybörjare som sagt, men vore väldigt tacksom över lite hjälp på traven! 0 Quote
Team_fagott Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Jag rek INTE att du köper en mic i musikaffär, du bör ha en videomikrofon (som kan ta både riktat och i "3D" ljud, RÖDE är väldigt bra för sitt pris (från 995 kr) Ja om du är nybörjare bör du filma digitalt (film kostar nämligen fler hundra till tusentals kr i minuten, med råfilm,framkallning och scaning), DV-kamera är standard (finns en rad andra format). Du kan kolla med din filmpool om du kan låna kamera. Film i väst? eller Film i gbg? tror jag gäller för dig 0 Quote
Subwar Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Tvingas du hyra trots allt så kan jag rekomendera http://www.litegrip.se hittar du allt från billig DV till Red. 0 Quote
neverwinter Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 tack så mycket! ok då ska jag verkligen tänka om gällande mic haha. Vad spelar man in ljudet med om man spelar in det separat? jag kan väl inte springa runt med en minidisk eller dyl? xD 0 Quote
Team_fagott Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 kan du ju förstås göra, minidisc e väll hyffsat bra. 0 Quote
Subwar Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Själv använder jag lite olika grejer beroendes på situation, har bl.a en Fostex FR-2 Le http://www.fostexinternational.com/docs/pro_products/fr2le.shtml men skall jag inte ha för många micar kör jag gärna direkt in i kameran, min kamera klarar 2 separata ljudspår XLR vilket duger för det mesta för mina behov. Vid större inspelningar har jag ett mixerbord med bl.a 8 st XLR in som alla spelas in som separata ljudspår på den inbyggda hårddisken i mixerbordet, väldigt smidigt måste jag säga och den var inte så förbaskad dyr heller, fick den för runt 6000 kr i somras om jag minns rätt. 0 Quote
Recommended Posts