Jump to content

Edius: Bilden fryses vid visning av Tidslinjen

Larm

Recommended Posts

Har ett problem som jag inte lyckas hitta någon lösning på.

Använder mig utav Edius när jag redigerar.

Jag har tankat in ett filmklipp som fungerar perfekt att spela upp i någon videospelare, men det fungerar inte i Edius.

När filmklippet läggs på tidslinjen så uppdateras inte bilden när jag spelar tidslinjen. Men om jag flyttar på preview fönstret så uppdateras bilden med korrekt bild på där markören är.

Vi har haft detta problem en längre stund och tyckte vi kunde försöka fråga här nu.

Hej!

Har du kollat på http://ediusforum.grassvalley.com/forum/

Jag tror att det handlar om inställningarna under Settings. Om du har satt buffertstorleken för stor kan det ta en stund innan spelningen startar eftersom bufferten först måste fyllas. Det kan handla om ett par tre sekunder. Om du undviker att fylla bufferten innan du startar uppspelningen kan det hänga sig ganska snart beroende på hur många lager det finns på just det ställe där cursern står. Tryck shift+mellanslag för att fylla bufferten annars bara mellanslag.

Kolla detta först och sedan kan du kolla denna tråden på forumet om du kör Edius 5.

http://ediusforum.grassvalley.com/forum/showthread.php?t=7723

Problemet är att den inte börjar spela alls, oavsett om jag låter datorn stå på i ett par timmar eller inte.

Är först när fönstret med preview flyttas som en stillbild uppdateras med nya tidskoden's bild, men fortfarande ingen rörelsebild utan BARA en frys/stillbild.

Har också haft problem med att hitta rätt ljud inställning för olika program. Jag använder Skype en del och det verkar som om jag väljer önskad inställning på Skype så påverkas också andra omkopplingar. Just nu har jag lyckats hitta en kombination i XP inställningarna som ger mig de inställningar jag vill ha. Men ändrar jag något så faller lätt "korthuset" ihop. Jag hade förr Canopus DVStorm och då krävdes en kabel mellan stormkortet och ingången på ljudkortet. Nu har jag tagit bort Storm eftersom det inte längre stöds. Om du har något av de nya hårdvarukorten så kanske det är samma sätt där att det behövs en ljudkabel?

Hmm, är ingen ny hårdvara, och ljud fungerar från alla program utom Edius.

Ev felmeddelanden från Edius (som varningsljudet iof spelas det kanske från Windows) låter, men inget som spelas upp på tidslinjen eller i playern låter.

Funderar på om det är en bieffekt på lösningen som kom på första problemet..

Om jag spelar från den vänstra monitorbilden så går ljudet förbi ljudmixern och direkt ut och från den högra monitorbilden (tidslinan) går den via mixern så det kanske är något i settings i alla fall? Mitt råd är att kolla med Edius forumet för det finns alltid någon som brukar dyka upp med tips.

Vi har ett DVX-1 kort så vi har ytterliggare ett alternativ där förutom Direct Show & OHCI'na.

Och när vi väljer DVX-1 inställningarna finns även där Video Overlay, och är där vi har varit och ändrat förut när vi löste det, ställde då den nedersta (kommer inte ihåg namnet) på Lock/Unlock och fick då bild.

Men nu när ljudet försvan försökte jag ställa om den igen och nu är både ljud & bild borta och fungerar inte om jag ställer tillbaka till Lock/Unlock

på denna länk berättas det att DVX inte stöds av Edius 5.http://ediusforum.grassvalley.com/forum/showthread.php?t=9179&highlight=Edius+DVX

Däremot skall det tydligen gå under Edius 4. Det var också skälet till att jag plockade ut mitt gamla Stormkort.

Visst skall det gå men kanske bör DVX kortet var urplockat. Edius undersöker nog vid uppstart vad det finns för hårdvara. Själv använder jag ett enkelt ATI-kort och har aldrig haft några problem med overlay. Har kört Edius från version 1.0 och har alltid varit mycket stabilt.

Vad har du för operativsystem?

Att jag undrade vad du har för operativsystem, beror på att jag köpte ny dator där Vista Home 64-bitars var förinstallerad, i samband med det började en massa konstiga saker hända med Edius, men tack vare Pehrbau så löser han dom flesta av mina problem!

Jag uppgraderade till Edius 5.x vilket innebar, som Pehr säger, det går inte att använda DVX-kortet i EDIUS 5.x, tyvärr.

Idag importerar jag direkt i Edius och det fungerar, men jag tyckte det var bättre i DVstorm!

Jag tror Pehrbau löser dina problem!

DVStorm har vi aldrig fått att fungera på denna dator, däremot våra andra datorer fungerar DVStorm på..

Men intankningen fungerar inte i Edius heller..

Vad har du för dator att redigera med? Vilken version av Edius har du? Hur har du kopplat kameran till datorn? Via 1394 port?

Själv har jag en, Inet eXperienced Gamer med Vista home 64-bit, Edius 5.01 som jag tidigare nämnt, och just nu fungerar den bra!

Jag fick installera om Edius 5.0 en gång, för att få det att fungera, vet inte om det hjälper i ditt fall?

Har du testat att ladda hem video i Movie Maker och sedan importera till Edius?

Hej

Skummade igenom tråden lite snabbt...

vill bara kommentera att jag har inte haft någpt problem med DVX kortet med XP och edius 4.6. Jag har inte uppdaterat än till 5.0, får se när jag gör det.

Jag skulle bara vilja kolla så att du inte råkar ha någon annan mediaspelara öppen samtidigt som du kollar på tidslinje i edius, för om du har det så kommer bilden inte att röra sig i den högra monitoren utan i mediespelarens fönster i stället.

Jag har själv råkat glömma att stänka QT några gånger när jag renderat ut en film och sedan kollat på den i QT, glömmer man att stänka QT då så "stör" detta Edius.

fördelen med Edius är ju (tycker jag) just hårdvarudelen. klart man kan köra programmet utan och det funkar precis som vilket NLE program som hälst. Men köra man med hårdvaran så går det snabbare tycket jag. Det viktiga är att alla komponenter i datorn fungerar 100% tillsammans, det är inte alltid de gör det när man bara kollar på prestanda och olika siffror. Min förra dator byggdes av en om inte hade koll på redigering och då funkade inte mycket rätt vid rendering bl a. När jag sedan uppdaterade datorn (och övergick till Edius) hos EKAB i Linköping så har datorn fungarat helt felfritt. Alltså med rätt komponenter så funkar det rätt.

Vet inte vad det är för dator just nu, men är en dator confad mm av Scandinavian Photo.

Edius DVX-kortet är köpt nu 2008 när vi skulle köpa Edius Pro 4.5 av dem så följde kortet med.

Just nu så tankar jag in via Vegas.

Har nu fått iordning på att bilden rör sig i Edius, men har fortfarande inget ljud.

Hej Markus!

Ett tips, om du håller på med ett projekt i 4.6, gör färdigt det innan du uppdaterar till 5.x.

Jag fick en massa konstiga fel i min film, särskilt med texten, och en del klipp, det har löst sig, men det blev en del extra arbete, men nu fungerar det igen, även med Vista 64-bit.

Jag hade två pågående projekt varav ett på en dryg timme i HD när jag uppgraderade till 5.01. Det fungerade direkt med alla detaljer fungerande inklusive ett par ProDad filter. Men jag tror att starten går något långsammare när man laddar ett projekt gjort i Edius Pro än om man börjar direkt i Edius 5 med ett nytt projekt.

Larm, jag förmodar att du har detaljstuderat kompatibilitetslistorna hos GrassValley. Det finns mycket som är provat och redovisat där och det finns också en hel del som är testat men ännu ej redovisat. En fråga om någon detalj på forumet brukar klarlägga.

Rogge, jag kommer inte att skaffa något av de nya korten men har sett på forumet att folk verkar vara nöjda med HDStorm. Tror inte att man får samma prestandaökning på de nya korten vad gäller RT på tidslinan som man fick med gamla Storm och RexRT.