Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Finns det någon som testat Mudbox?

Jag jobbar med Maya och zBrush men funderar på att byta till Mudbox istället för zBrush.

Tycker zBrush är lite krånglig för att exportera Normal Maps/Displ. Maps/Bump Maps.

Kollade lite på nätet och tyckte att Mudbox verkar ha samma funktioner fast mycket enklare.

Nån som testat båda??

Posted

De få gånger jag modellerar föredrar jag mudbox.

Anledningen är att jag aldrig riktigt kommit in i Z-brush interface. Mudbox fungerar precis som Photoshops lagerstruktur, man kan tända och släcka lager/nivåer.

Finns en trial på autodesk.com

Posted

Själv kör jag zbrush utan tvivel.. Bättre enligt mig :) Men är väl smaksak.

Edit: Kan säga att Zbrush är som gjort för ett wacom-table, skitsvårt med musen, de håller jag med om.

• 2 weeks later...
Posted

OK. Jag har testat Mudbox och den verkar skitbra och enkel att exportera Normal maps, displacement maps och alla texturer men det som stör mig är att den börjar lagga när man kommer upp över 15 miljoner poligoner. zBrush klarar det utan problem på min data. Det är uppe i dom upplösningar som man kan börja med fintexturerna som porer, ådrer och små detalj rynker o.s.v. Ingen idé att köra Mudbox om jag inte kan måla in dom fina detaljerna jag vill.

Problemet med zBrush är att jag inte lyckas få ut bra Normal Maps och diplacement maps. verkar lite krångligt.

Posted
OK. Jag har testat Mudbox och den verkar skitbra och enkel att exportera Normal maps, displacement maps och alla texturer men det som stör mig är att den börjar lagga när man kommer upp över 15 miljoner poligoner. zBrush klarar det utan problem på min data. Det är uppe i dom upplösningar som man kan börja med fintexturerna som porer, ådrer och små detalj rynker o.s.v. Ingen idé att köra Mudbox om jag inte kan måla in dom fina detaljerna jag vill.

Problemet med zBrush är att jag inte lyckas få ut bra Normal Maps och diplacement maps. verkar lite krångligt.

Hmm inge fel på dem :) Glöm inte att vända på dem dock ;) För maya! kommer ut spegelvända typ

Posted
Hur gåre med wacomen watti? gjort några schyssta grejer?

Jora.. :-) Mest kladd en så länge, men vart riktigt skön till texturering.

Vågar väl inte visa upp mina Z-brush saker ennu :) Men de kommer! kan bero på att jag endast ritar med vänsterhanden nu också, har skadat högerhanden. (Är högerhänt)