Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag satt och kollade SImpsons på webben på blogtv.com (Nån som streamar ut från antingen nerladdat eller skiva).

SÅ kom jag just på tanken att man kanske ska försöka att göra en serie, jag ska snart tillsammans med några andra starta en Unga Örnar avdelning här i stan och där kanske man har en början, prova göra film med barn och unga där.

Mina tankar är att försöka få till ett manus med karaktärer i form av en 3barnsfamilj, alla har vi sett Svensson Svensson och Simpsons m.fl. och att man kunde bygga vidare på detta, dock får jag väl inte kopiera deras ideér med Donuts och sånt utan måste hitta ett nytt spår att gå på.

I Svensson är det ju pappan i familjen som alltid spelar ett spratt (eller 20) men det kanske är mamman som ska vara den som spelar ett spratt här.

En annan sak jag var väldigt less på för några år sen men som är självklart, varför ser inte filmerna ut som i verkligheten?

Jo för att om en film skulle spegla en helt vanlig familj kanske den inte vore så spännande, men kan man få in lite annorlunda scener och saker som gör den speciell så lär den locka mycket mer publik.

En familj i radhuslänga, nej hellre ett hus på landet kanske, dotter på 15 med moped, son på 13 som är fotbollstokig och pappan snarare pingistokig, och en dotter på 8 som är med i en helt vanlig förening.

Sen att sätte in rätt personlighet till rätt person, ja det krävs lite jobb men ni kanske har nån bra idé?

Postad

Jag måste bara få fylla på med den tanken att jag har ett gammalt manus liggandes, säkert nämnt tidigare här, det måste kollas.

"Rosa Och Hennes Rosa Pickup" eller liknande hette den, det är nått jag kan jobba vidare på, ett manus som jag skrev på för kanske 2 år sen.

Den handlade mest om en tjej på 18 som hade en egen Nissan King Cab och var ute och roade sig med sina kompisar och hade det bra men man skulle kanske "rikta kameran" mer mot familjeförhållandet och få familjen i blickpunkten och inte personen i fråga.

Postad

Hade du tänkt ha som Svensson svensson med skratt i bakgrunden, eller som Simpsons utan skratt? För jag har märkt att när det är sitcomaktigt så läggs underhållningsvärdet ner mer på enskilda skämt och humoristiska slutpunkter, jämfört med andra serier då underhållningen mer kommer från specifika händelser.

Så du borde kanske ha genomtänkt redan nu i startfasen vad för någon av dessa former du vill ha?

Postad

En snabb fråga, när man skriver en synposis till en TV-Serie visst ska man först då skriva en om heela serien sen en för varje avsnitt?

Håller nämligen på med det, är snart klar med synopsisen om hela serien där jag försöker förklara handlingen samt presentera karaktärerna lite sen hade jag tänkt börja skriva synopsis och manus för de första avsnitten. Jag vet inte om det är så det funkar men något säger mig att det är rätt.

Men frågan är, är det rätt?

• 2 veckor senare...
Postad
En snabb fråga, när man skriver en synposis till en TV-Serie visst ska man först då skriva en om heela serien sen en för varje avsnitt?

Håller nämligen på med det, är snart klar med synopsisen om hela serien där jag försöker förklara handlingen samt presentera karaktärerna lite sen hade jag tänkt börja skriva synopsis och manus för de första avsnitten. Jag vet inte om det är så det funkar men något säger mig att det är rätt.

Men frågan är, är det rätt?

Jag tror du är rätt på det med en synopsis för serien och ett för varje avsnitt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...