Jump to content

Att göra kortfilm

Comedi

Recommended Posts

Hej!

Är det nån här som gjort en eller flera kortfilmer? Jag har själv flera kortfilmsmanus som jag skulle vilja göra kortfilm av. Vem tar man kontakt med om man inte vill filma själv med sin egen kamera? Kan man gå till någon produktionsbolag? Och hur hittar man sånnna företag?

...många frågor, men jag har inge koll på sånt. och uppskattar svar!

Tack på förhand!

Som nykomling är det inte en lätt sak att få något sålt, även att ge bort till amatör-filmare (som i "icke yrkesaktiva", många är väl så duktiga) kan vara svårt att få folk nappa eftersom det finns mycket material ute & många författare är desperata.

Mitt råd är att först av allt kolla igenom dina manus ordentligt. Är du helt nöjd? If yes, swell!

Då finns det lite olika val. Du skriver att du inte vill spela in själv, men jag är inte helt på det klara med om du bara inte vill hålla i kameran, eller om du inte vill ha med inspelningen att göra alls, så jag ger dom förslag jag kommer på:

Först av allt tyckte jag Eibons idé var ett bra förslag!

Antingen samlar du ihop det folk du behöver själv bland folk du känner & letar upp vad du saknar med hjälp av desamma. Jag tolkar din fråga som att du inte gjort något alls förut, så hade det varit jag så hade jag spelat in för att det är kul, siktat på att göra en Hollywoodfilm men gett blanka fan i att ni inte ens kommer i närheten (siktar man mot stjärnorna vet man aldrig vart man kommer! Kan bli hur långt som helst!). Var kritisk & lär av misstagen, & gör mer med den erfarenheten.

Med tiden, SPECIELLT om du regisserar själv (vilket är förbannat kul :)), kommer du att hitta bättre lämpat folk & lära dig bättre hur du trivs bäst att jobba & hur dina val i manuset båverkar själva inspelningen & allt jobb med att knåpa ihop resultatet.

Jag vet visserligen inte om du VILL regissera & göra andra sysslor, men med sånna kunskaper blir du mycket bättre författare åsså!

Nämde jag hur jävla kul det är att göra sånt? Speciellt innan man fått det som yrke & man bara har det roliga att ta hand om :-)

Ett annat alternativ är att försöka finna redan kunnigt folk från exempelvis casting-sidor som filmcafe.nu eller här. Problemet möjligen då är att ju bättre folk man får tag i, desto högre krav ställs sannolikt på dig, plus att du vet inte exakt vad det är för folk du får att göra med innan du lärt känna dom.

Behöver inte vara några problem, men ett enda grinigt skithål på fel ställe kan förstöra en hel inspelning & all skaparglädje.

Vill du inte ha med inspelningen att göra alls, så kan du leta upp regissörer & producenter på filmcafe.nu & försöka sälja in dig, men det är inte precis brist på manusförfattare, & om inte manuset har en stark hook eller påverkar på något påtagligt sätt, så är det väldigt svårt.

Inte omöjligt, men utan kontakter (once again, antagande från min sida) är det inte en lätt uppgift.

Skulle gissa att filmhögskolor som exempelvis IHTV eller DI kan tänkas ha intresse av sånt. Bara vild gissning från min sida, men du förlorar inget på att ringa & höra efter. Det värsta som kan hända är att dom säger nej :-)

Allt jag skrev här är mina egna högst personliga åsikter, baserade på mina tidigare erfarenheter & vad jag kommer på själv just nu. Sanningen är att om du vill försöka sälja till produktionsbolag & lyckas med en bra deal, så var det utan tvekan en bra idé, men innan dess är det ett väldigt osäkert val.

Den här branchen är full med bra, sympatiskt folk, men det finns även en hel del sadistiska arslen med människosyn som Adolf Hitler.

Genom att bygga upp ett kontaktnät & utvecklas inom hantverket kommer du både få mycket lättare att bli tagen på allvar samt lära dig hur varningsklockorna låter inför förhandlingar.

Vad du än väljer, lycka till :-)

Tack för all denna nödvändiga information.

Allt jag egentligen behöver är någon som är riktigt haj på kamerahantering och bra filmfoto. För stunden pluggar jag manus i falun men sånna kontakter, med mina höga krav, har jag ännu inte. Och det känns som att det inte är så lätt att hitta dessa heller. Hur som helst, Tack!