Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste artikeln här på voodoofilm om hur ett synopsis bör

vara utformat. Jag har trott att ett synopsis ska vara

något som får en att vilja kasta sej över det faktiska manuset

och alltså lämna en del avslöjanden ute för att skapa

mer intresse. Eller ska det se ut så som jag uppfattade det

i artikeln, alltså att historien och syftet skrivs i klartext

från start till slut?

Postad

Hej :)

En synopsis är till för att de som jobbar med filmen ska få en helighet av vad filmen ska handla om och om historien håller från början till slut... som det står i artikeln ;)

Postad
Ja, synopsis är en form av förmanus, där man berättar filmens handling utan några specifika detaljer.

Man kan nog nämna någon speciellt detalj om den är väldigt viktig för handlingen. Men ja, ungefär som om man berättar hela filmens handing för en kompis när man har sett en film. Det är inte som en trailer eller något som någon sorts reklam för filmen där man undanhåller saker.

• 2 veckor senare...
Postad
Läste artikeln här på voodoofilm om hur ett synopsis bör

vara utformat. Jag har trott att ett synopsis ska vara

något som får en att vilja kasta sej över det faktiska manuset

och alltså lämna en del avslöjanden ute för att skapa

mer intresse. Eller ska det se ut så som jag uppfattade det

i artikeln, alltså att historien och syftet skrivs i klartext

från start till slut?

Det är inte så enkelt att besvara din fråga, du blandar ihop flera element som "Pitch" (muntlig framställning) och "förfrågningsbrev"(dvs "query letter").

I Sveriges ramar talar man vanligtvis om "Synopsis", "Treatment", "Outline" och den mer detaljerade scen-för-scen "Step Outline".

Synopsis (1-2 sidors sammanfattning av berättelsen) används som ett verktyg inom film & television för att bedöma om en berättelse är tillräckligt bra för att spelas in. Det kan även användas som ett instrument att avgöra vart svagheterna finns eftersom det är mer överskådligt än i det färdiga manuskriptet.

Skillnaderna mellan Synopsis och Treatment är inte klart fastställd.

Bägge är för att göra saken mer komplicerad korta versioner av en berättelse i löpande text, skrivna i presens, med de flesta karaktärerna och vändningarna inkluderade.

Sidantalet skiljer dem åt.

Produktionsbolagen har olika önskemål på synopsis och treatment, samt krav på säljande alternativt effektivt berättande.

I USA där man som vanligt är sjövilda har man infört en femte variant, Scriptment, där delar av dialogen ingår.

Hoppas att det var till någon hjälp nzafvscl,

/Cerberus

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...